ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Hoyer i Sikfors i Hällefors  (läst 3373 gånger)

2016-06-18, 11:19
läst 3373 gånger

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej!

Undrar om någon har uppgifter om Christian Hoyer och Catharina Fassings familj som bebodde Sikfors järnbruk i Hällefors i slutet av 1600-talet. Christian avled 1683 och änkan och barnen bodde kvar. Kan det finnas uppgifter i mantalet för Hällefors omkring 1690 hur familjens sammansättning såg ut! Jag kan inte komma in på SVAR eftersom min Mac med operativsystemet OSX El Capitan inte är komaptibel med SVAR som nog är de enda som har mantalen.

Mycket tacksam för hjälp

Med vänliga hälsningar

Claës Linder

2016-06-18, 15:27
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
I de flesta fall tycks inte hushållens sammansättning i Sikfors redovisas i mtl vid denna tid. Oftast ser det ut som i längden 1691 (se nedan), med undantag av åren 1692-1694:

2016-06-18, 16:38
Svar #2

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej!

Jag bugar djupt och tackar och tycker informationen var mycket intressant.
Varmt tack, ska studera det noga.

Med bästa hälsningar

Claës

2016-06-19, 01:00
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Denna familj, anor till mig, är välutredd. Vad är du ute efter?
Ulf Berggren

2016-06-19, 07:18
Svar #4

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Tack för du hör av dig.
Jo, jag försöker finna ut om det finns någon koppling mellan min anfader Christopher Hoyer som var född omkring 1674 och släkten Hoyer från Schlewig Holstein. Christopher Hoyer dyker upp (med denna stavning) som kammartjänare på Ribbingshov i Norra Vi, Ydre 1704 (från ingenstans) och kallas i första mantalet för kammartjänare. Han var hos Axel von Schaar. Senare 1707 kallas han Mons Hoyer vilket kan tyda på att han kan ha kommit från Bergslagen. Jag vet inte så mycket om hur denna titel användes men den är inte vanligt förekommande i Östergötland eller Småland som jag forskat i under många år. Enligt en uppgift på Rötter skulle den tyda på koppling till Bergslagen men jag vet inte om det är riktigt. Jag tycker Christopher Hoyers stavning är intressant eftersom det verkar finnas få släkter i Sverige som stavar namnet så vid den här tiden. Någon koppling till släkten Höijer i Arboga kan jag inte finna men det finns likheter i namnval mellan flera medlemmar där och vår Hoyersläkt.
Jag har läst dels artikeln i Släkt 1.. (Hoyer (Höyer) från TYskland) och dels i Kjellanders bok (Familjen Hoyer i Schleswig Holstein och Sverige) och där är lite olika uppgifter om Herman Hoyers barn (Herman f.omkring 1650).
Vore intressant få veta varifrån uppgiften om att Christian Hoyer f.1684 skulle vara bosatt hos sin faster Magdalena Hoyer 1699 kommer ifrån, för jag kan inte hitta den.
Sedan undrar jag över födelsenotisen för Christina Hoyer, hans syster  som anges i artikeln född 1687.Varifrån kommer den uppgiften?
Så det vore intressant att höra om du kan förklara varifrån uppgifterna om Herman Hoyers barn kommer.

Med vänliga hälsningar

Claës

PS. Är du mer intresserad av kontakten med mig så kan vi mejla fortsättningsvis. DS

2016-06-20, 15:51
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Christoffer Höijer nämns tidigast i 1704 års mantalslängd som kammartjänare på Ribbingshov i Norra Vi sn. Stavningen i mtl är dock Höjer. Carl-Fredrik Hanzon har ägnat en hel del tid och möda åt att försöka klarlägga hans bakgrund, där möjligen namnet Rudolf på en av sönerna skulle kunna vara en ledtråd, men inte funnit något av värde.

1704 års mantalslängd, Östergötlands län, Ydre härad, Norra Vi sn:

2016-06-20, 16:22
Svar #6

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Tack snälla Bo för bilden.

Titta gärna på Norra Vi C:2 (1706-1741) sid 317 för barnet Ingeborg fött 13 februari 1707 där det tydligt står Mons Christopher Hoyer på Ribbingshof. Så tydligen är det svårt att veta hur han själv stavade namnet. Varmt tack för ditt engagemang.

Med bästa hälsningar

Claës

2016-06-21, 00:46
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Att prickarna saknas har nog ingen betydelse utan hänger snarare samman med skrivarens (kyrkoherde Duræus) egenheter - och rättstavningen var inte ens påtänkt. Längre ner på s. 316 kan man läsa Siowijka och Printzskold och på sidan 317 bl.a. Hokhult.

2016-06-21, 06:54
Svar #8

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Tack Bo för kommentaren! Ja, du har säkert rätt i det!

Med bästa hälsningar

Claës

2016-06-25, 01:35
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Du kan nog glömma att "Mons." skulle tyda på koppling till Bergslagen. Din uppgift att titeln skulle vara ovanlig i Östergötland stämmer knappast. I min avskrift av östgötska hammarprotokoll förekommer titeln 18 gånger, och då har jag ändå bara tagit med mål som har med smeder att göra.
När det gäller Hoyer har jag mest jobbat med Christians familj, där barnen är välkända. Och dina uppgifter om sonen Hermans familj är otydliga. Enda barnet nämnt i Kjellanders bok är Christina, men uppges där född 1684. Menar du att dina uppgifter om Christina och Christian kommer från Släkten 1 (som skriften heter). I Kjellanders bok anges ju Åkerby som födelseort. Om det inte går att hitta uppgiften där kan du ju kontakta Carin Widén som står som forskare för uppgifterna där.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna