ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bm Måns Aronsson (Anundsson) Snäll i Tuthult, Torsås.  (läst 909 gånger)

2016-06-15, 10:18
läst 909 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:56
    • Visa profil
Hej!
Blir lite förvirrad på denne Måns Aronsson (Anundsson) Snäll...I gårdsgenealogin, Tuthults rote, Torsås socken av Tomas Alriksson, sid 41, Tuthult nämns att Bm Måns Snäll var född 21 maj 1747 i Bodhyltan, Torsås.

Det födds en Måns där 21 maj 1747 med föräldrar Bm Anund Månsson Nykommen och h Anna Johansdotter, även nämnda på sid 7, Bodhyltan (samma gårdsgenealogi) Men där står att Måns var den båtsman Löf i Törnemåla son vigdes 26 aug 1781 med Stina Jeansdotter.

Mycket tacksam om jag får hjälp med detta, om Måns Snäll verkligen var den Måns som var son till båtsman Anund Månsson Nykommen i Bodhyltan.

Med vänlig hälsning Carin Andersson

2016-06-15, 22:16
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 21:31
    • Visa profil

Hej Carin!


Det är ingen tvekan om att uppgifterna om Måns Löf är felaktiga. Måns Anundsson Snäll föddes 1747-05-21, son till Anund Månsson Nykommen och Anna Johansdotter/Larsdotter? i Bodhyltan.
Jag ska se till att det blir ändrat i kommande häften.


Med vänlig hälsning/Birgitta B
 
Birgitta B

2016-06-15, 23:05
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:56
    • Visa profil
Hej Birgitta!

Tack snälla för svar! Nu vet jag säkert!

Med vänlig hälsning Carin Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna