ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fam. Österberg i Lindholm Svedala  (läst 1355 gånger)

2016-06-11, 22:39
läst 1355 gånger

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Min farfars morfar hette Ola Österberg och bodde i Lindholm efter att tydl. ha flyttat dit från Malmö. Han fick vad jag vet fem barn i 2 äktenskap. Anders Peter f 1833 i Malmö S:t Petri, och sedan Maria f 1835 i L Alstad/Slågarp, Anna f 1840 i Svedala, Cecilia f 1843 i Svedala och Lars f 1846 i Svedala.
Maria är min farfars mor så henne har jag koll på. Men de andra barnen vet jag inget om mer än att jag hittat 2 döttrar till Lars, födda 1878 och 1880, och att jag vet att någon av Anders Peter och Lars har en dotter Cecilia f 1870-01-19, och som flyttade till Danmark och gifte sig där. Cecilia ska ha varit född i något som ser ut som Knutstorp Skåne i danska kyrkböckerna. Det finns ett litet Knutstorp strax öster om Klagshamn utanför Malmö. Men sen vet jag inget mer om barnen Österberg. Kan någon hjälpa mig att hitta lite mer, särskilt om Cecilia 1870. Jag har flera foton som hon är med på så det har gjort mig intresserad.

2016-06-12, 23:46
Svar #1

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
En fråga till om samma familj; de ska ha bott i Böket, Lindholm, Svedala. Är det någon som vet var det ligger? Har letat men hittar inte namnen.

2016-06-13, 20:19
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Lindholmen är en stor gård strax sydöst om Svedala.
Anders gick till sjöss 1851. Då kallas han inte Österberg.
Har du träffat på honom efter det året?
Malmö Sankt Petri (M) AIa:35 (1851-1854) Bild 178 / Sida 172
Lars Österberg gifte sig först 1875. Någon dotter född 1870 syns inte till.
Malmö Caroli (M) EI:6 (1873-1876) Bild 125 / Sida 342
Hyllie/Limhamn (M) AI:9 (1874-1883) Bild 225 / Sida 220

Folkräkningen 1880 ger ingen bra träff på någon Cecilia.
Det finns fler än tio  Knutstorp i Skåne belagda före 1870 (Skånsk Ortnamnsdatabas).
Har  du fler uppgifter om Cecilia och någon  bild på sidan i kyrkboken där hennes födelseort står?

2016-06-14, 14:24
Svar #3

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Hej Eva

Lindholmen känner jag till men inte formen Lindholm och inte heller Böket. Ska se om jag hittar en hembygdsförening i Svedala, de kanske vet.
Vilken Anders gick till sjöss, Anders Peter? Om honom vet jag inget mer än föd år och plats. Om han inte kallades Ö-berg, vad hette han då?

Om Cecilia f 1870 har jag från Danmark nu fått veta att hennes far hette Ola Nilsson Österberg och hennes mor Anna. Kan det vara dottern till Ola Ö-berg nedan? Inga fler uppgifter finns och jag har inte heller hittat några nu på nätet.
Alla data jag har på henne kommer från danska arkiv.

Jag ger dig vad jag vet om familjen:
Anders Österberg - heter ngt annat vid födseln och när han flyttar till Malmö - 1780 i Östraby sö om Hörby-1830-09-04 i Malmö S:t Petri, gift med Marna.
(Ska även finnas en son Anders Ö-berg f 1812, muraregesäll, till honom, fler barn har jag inte hittat)

Son Ola/Olaf Andersson Österberg f Malmö S:t Petri 1806-02-11,flyttar därifrån till Caroli o tar då namnet Österberg. Flyttar 1835 till Ö. Grevie, d 1848-10-06 Böket Lindholm Svedala
 
gift 1 med Kerstin Larsdotter, barn Anders Petter Österberg f 1833 Malmö S.t Petri
gift 2 med Karna Larsdotter barn
        Maria Österberg f 1835-09-01 Klörup, L. Slågarp, d 1898 Limhamn/Hyllie
        Anna Österberg f 1840-12-10 L. Förbättringen Svedala
        Cecilia Ö-berg   f 1843-10-05 Lindholm Svedala
        Lars Österberg  f 1846-03-12 "

Marias familj har jag full koll på, som gift bodde hon en bit sö om Malmö men flyttade till Limhamn, har uppgifterna men kan inte ta fram dem just nu.
Lars har jag hittat på DDSS, två döttrar Carolina Cecilia 1878 och Frida Carolina 1880-08-15, och jag har en tidigare uppgift om att han var husar, gift med Marna Jönsdtr och att de trol också bodde i Limhamn.
Övriga vet jag inget om.
Jag har också hittat flera Österbergare med föd data och namn som passar ihop med "mina" Österbergare.  Flera var murare el soldater, bodde i Malmö eller rörde sig i närheten, främst sö-sydost om Malmö. Har också hört att det var ett vanligt, "taget" namn, särskilt bland hantverkare.

Om Cecilia f 1870 vet jag mycket om hennes tid i Danmark men inget om hennes Sverige-data. Uppgift om födelseorten kommer från danska arkiv. Hade ingen aning om att det fanns så många Knutstorp! Den "ort" jag lutade åt är en liten plats, inte by, öster om Klagshamn, sö om Limhamn. Ska kolla övriga Knutstorp om jag hittar dem på nätet. Har tidigare hittat en föd ort för någon och det var likadant, en liten plats/gård, denna gång något längre söderut. Kanske föräldrarna arbetade på gården? Ibland bodde ju hantverkare en längre tid på en plats där de utförde arbete.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

2016-06-14, 15:37
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Cecilia är upphittad. :D
Mycket riktigt dotter till Anna Österberg som senare gifte sig med Olof Nilsson.
Malmö Caroli (M) AI:94 (1878-1885) Bild 106 / Sida 100
Och där fick Knutstorp sin förklaring. Det ska vara Knästorp.
Följer man Anna bakåt t ex hit
Malmö Sankt Petri (M) AId:34 (1876-1880) Bild 78 / Sida 72
så ser man att Cecilias födelseort inte heller var Knästorp utan Kärrstorp.
Hon föddes i Västra Kärrstorp.
Västra Kärrstorp (M) CI:5 (1861-1894) Bild 440 / Sida 40

Jo, det var Anders Petter som gick till sjöss. Han  står som Anders Olsson enl källan ovan.

2016-06-14, 21:37
Svar #5

Utloggad Anna Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-01, 23:38
    • Visa profil
Tackar ödmjukast! Bugar bugar ..... ;D
Helt underbart! Från ett foto som jag inte hade en aning om vem det föreställde har jag nu fått en hel släkttråd uppnystad tack vare alla hjälpsamma människor både här o där=Danmark.
Men också tack vare att det stod Virket på baksidan av ett foto fr 1930, att en kvinna på det fotot liknade hon på det andra och att mina farföräldrar fanns med på bilder, men också tack vare att jag råkade se ordet Virket i en av de danska FT jag försökte leta i. Sen rann det på av bara farten!
Även om jag lagt ner mycket tid själv så hade jag inte kunnat hitta dem utan denna hjälp från dig och din "kollega" i Danmark.
Hoppas jag kan bli så frisk att jag kan åka till Virket och titta på huset där de bodde. Och till V Kärrstorp. Har en väninna från denna ort som hade en skolkompis som hette Österberg ...... ;)
Detta är bara så roligt! Varmt tack, Anna A

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna