ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hade min släkting gjort?  (läst 1080 gånger)

2016-06-11, 12:06
läst 1080 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:59
    • Visa profil
Hej
Jag har en fråga om ett uttryck som prästen skriver under "anmärkning"


Det hela står i Svenstorp AI:4 (1841-1855) bild 63/sid 58 och gäller en man vid namn Joseph Pettersson född 1810 01 29 i Malmö. Hans hustru Anna Persdotter och barnen Hanna, Jöns, Ingar, Per och Helena.

Så här tror jag att det står: Furti caudas. equinas. accusr...t 1842
& punitus. den 14/7 1848 dömd för 2:a resan stöld och ......../


Sen ser jag inte mer vad där står förrän det står / Se utslaget /


Vilket utslag? Kan det röra sig om sprit som är utslagen eller är det något administrativt utslag?


Tacksam för hjälp med att förstå hur familjen hade det, var det elände, var det fängelse?
Ewa Karlsson

2016-06-11, 13:00
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Min tolkning är "upstått (utstått?) uppenb. (uppenbar) skrift i Skurups Kka (kyrka). Se utslaget."

På Wikipedia står följande:
Uppenbar skrift, som under första århundradet efter reformationen var samma sak som allmän skrift men som allt oftare var på personer en påtvingad allmän skrift. Det var möjligt att döma personer till att bekänna sina synder inför församlingen, först både av kyrkan och världslig rätt. I och med 1686 års kyrkolag kunde bara en världslig rätt döma till straffet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skrifterm%C3%A5l

2016-06-12, 08:17
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Joseph har ju varit dömd för stöld, så det bör vara domstolens utslag det gäller, som kanske också skickades till prästen i hemförsamlingen. Han har varit anklagad för stöld redan 1842, och dömd (antagligen för något annat) 1848 14/7, där du har ett datum för att hitta domen i häradsrättens arkiv. Svenstorp hörde till Torna härad,vars arkiv finns på Landsarkivet i Lund. Så sena domböcker finns ännu inte online.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna