ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkasson  (läst 903 gånger)

2016-06-08, 21:46
läst 903 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Jag har stött på ett för mig ovanligt efternamn/patronymikon, Åkasson. Observera,  ej Åkesson!
 
Jag har en ana, som heter Nils Åkasson i Skåne. Jag gjorde en sökning i Arkiv Digitals vigselregister och, döm om min förvåning, när jag med enbart sökning på brudgummen fick över 100 träffar på Nils Åkasson från olika delar av Skåne. Det finns andra män, brudgummar, med efternamnet Åkasson.


Om det nu är ett patronymikon, vilket var då faderns förnamn, Åka, Åkas ?? Det finns inte upptaget något annat snarlikt än Åke i Släktforskarförbundets namnlista. (Jag har ännu inte hittat födelsen i någon födelsebok)


Någon annan som stött på detta namn??


Med vänlig hälsning Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2016-06-09, 15:16
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil


Jag har fortsatt att undersöka hur detta patronymikon Åkasson har uppstått.
Jag sökte denna gång i DDSS, www.DDSS.nu, på avlidna barn Åkasson och deras anförvant, som då anges.


Resultatet visade att för samtliga barn Åkasson hette fadern Åke.
Således kan man nog konstatera att det sannolikt är skånskt dialektuttal som orsakat skrivformen Åkasson.



Tilläggas bör att samtliga Åkasson var födda och levde på 1700-talet.



Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2016-06-10, 05:43
Svar #2

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se
Det är ingen dialektal form utan helt enkelt den genitivform som fanns i gammal svenska och de andra nordgermanska språken. .


Roy


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna