ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödboken Fjärås CI:5 1795-1817 sid 557  (läst 1099 gånger)

2016-06-05, 19:37
läst 1099 gånger

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Hej
 Tack för hjälpen med vigselboken, den texten har jag aldrig funnit innan. Nu har jag ett annat bekymmer. I dödboken för Fjärås CI:5 1795-1817 sid 557 sitter en extra lapp om Mathias Börjesson förstår så mycket att ett barn är dött, på andra sidan 556 längst ner är ett åtta månaders barn avlidit var fader är Mathias Börgesson .
Hoppas någon kan hjälpa mig med texten jag får inget riktigt sammanhang i det hela.
MVH
Ingrid Löfqvist

2016-06-05, 21:15
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Notisen på sidan 556 lyder:

8 D:o (d.v.s. juli) qwäfvdes af moderen til döds Matis Börgessons doter Anna Catharina från Stensered, gammal 8 mån. begrofs den 11 dito

Texen på lappen lyder:

På anmodan af Mattias Börgesson i Stensered hafwa vi underteknade i dag synt hans lilla flicke barn Anna Catharina som fants wara hos modren död natten mellan den 7 och 8 i denna månaden, hwilket modren tror sig ej wara fri ifrån att hon liggat barnet förnär och därigenom warit wållande till dess död, men som ingen åkomma fants på det döda barnet och ingen den minsta anledning är at tro utan att det skjedt i genom en wådelig händelse så kan syningsmennen icke annat tillstyrka än härmed får förfaras enligt misgärningsbalkens 30 Cap. och 2§. Att sålunda är befunnit intygas af
Stensered den 10 julii 1806
N. Karström
Bengt Börgesson  Magnus Andersson
hemma i Stensered och sjelfwa hållit i pennan

Det sista gissar jag betyder att de två sistnämnda inte var skrivkunniga, men har hållit handen på pennan när Karström skrev deras namn.

2016-06-06, 10:34
Svar #2

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Tack
Med dina fina hjälp Harald Nordius kan jag nu stava mig igenom hela texten och förhoppningsvis lära mig mer om bokstäverna på denna tid. Tack än en gång för din stora hjälp. Med bland annat din hjälp har jag kunnat följa Mathias Börjesson född 1774  i Fjärås från hans barndom och framåt.
MVH
Ingrid Löfqvist





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna