ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Månsson, Tolfsbacka  (läst 939 gånger)

2016-06-01, 11:43
läst 939 gånger

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Lars Månsson avlider 17850307 i Tolvsbacka i en uppgiven ålder av 65 år. (Ullared C1:2 sid 214). Troligen stämmer inte åldersuppgiften. I den tidigaste husförhörslängden 1784 anges Lars ålder vara 72 år, samtidigt som hustrun till Lars Inger Andersdtr uppges vara 53 år gl och född 1731, vilket ger årtalet 1785 och Lars född omkr 1713.
Denne Lars Månsson har gäckat mig under lång tid. Har försökt kolla upp dopvittnena till hans barn, men hittar inga ledtrådar.
Första uppgiften om Lars återfinns i mtl 1727 i Fared Nr 2 i Fagereds sn, där Lars tjänar dräng. Ingen uppgift om varifrån. Lars gifter sig omkr 1729 med husbondens änka där, Bengta Svensdtr, och flyttar till hennes hem i Grishult året efter. Efter flyttning till Toften i Källsjö några år återkommer paret till Grishult. Hustrun Bengta avlider där 1754 56 år gl och Lars gifter om sig med änkan Inger Andersdtr i Tolfsbacka omkr 1759 dit Lars nu flyttar.
Ingen av Lars vigslar har återfunnits, utan markerats i mtl resp år.
Finns det någon därute, som kan bidra till att lösa mysteriet med Lars Månssons härkomst.
Tacksam för minsta ledtråd.
MVH
Christer Arvidsson

2019-01-23, 10:11
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Jag svarar på mitt eget inlägg om Lars Månsson.
Tror mig funnit var Lars kom från före sejouren i Fare i Fagereds sn.
Nämligen i Gunnarshult i Älvsereds sn. Där i mtl 1732 står följande att läsa:
"Lars Monsson afflytt till Fahre i Fagre sn i Halland"
Detta korrensponderar väl med uppgifterna redovisade i föregående inlägg i denna fråga.
Där hade Lars hunnit avverka åtminstone 2 äktenskap före flyttningen till Fare, det första 17210219 i Älvsered (C1:1 sid 15). Lars föräldrar vigdes i Gunnarshult omkr år 1700, och Lars bör vara född där strax därpå. Åldersuppgiften 65 år vid hans dödsfall stämmer inte, 85 hade varit ett bättre förslag.
Det slår visserligen på något år mellan flyttningsnoteringarna i mtl, men eftersom det skett en flyttning mellan olika landskap och fögderier är detta inte att förvåna.
Jag tror att det är över 30 år sedan jag först brottades med denna person!
/Christer Arvidsson


2019-01-23, 18:13
Svar #2

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Jag har upptäckt en sak gällande Lars Månsson!
Det finns en Lars Månsson till på samma ställe i Gunnarshult, men som flyttar till Horsared i Fagered enl mtl 1733. Där avlider han 1762 66 år gl och är c:a 10 år äldre än sin bror och som då uppenbarligen bör vara halvbror.
Rätt skall var rätt!
/Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna