ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stengården i Sundsvallstrakten  (läst 786 gånger)

2006-04-05, 12:42
läst 786 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Har ett par frågor om saker i Sundsvallstrakten.
 
1. Vet någon vad Stengården var på 1940-talet. Min mamma skriver i sin dagbok att de cyklade till Stengåden. Hon nämner ingen anledning eller vad de gör där så jag blir nyfiken.
 
2.Vilken badplats kallades Sundsvalls havsbad på den tiden. Det verkar inte vara Fläsian. Båda platserna nämns olika dagar.
 
3. Aftonskolan, finns det någon som vet vad som hette det förr (40-talet), eller kallades så. De hade bl.a. kvällskurser i Bokföring. Vart låg den?
 
Tack på förhand  
 
MVH   Kicki

2006-04-05, 18:37
Svar #1

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Kollade precis med pappa (uppväxt i Sundsvall och född 1923). Stengården kände han inte alls igen. Sundsvalls havsbad låg/ligger (?) inte lika långt ut som Fläsian. Aftonskolan kände han igen, men eftersom han inte gått där kommer han just nu inte på var den låg.
 
En av tre blev det alltså.
 
Mvh
Bibi

2006-04-06, 17:06
Svar #2

Lasse Nilsson

Hej,
 
Tekniska Afton- och Söndagsskolan låg från 1909 i ett hus vid Hedbergska parken (Rådhusgatan). Sannolikt är det den som kallades Aftonskolan och kanske låg den kvar där på 40-talet.
 
Mvh/Lasse

2006-04-06, 21:52
Svar #3

Kicki Wahlström

Hej!
 
Tusen tack både Bibi och Lasse!!!
 
 
MVH  Kicki

2006-04-17, 02:43
Svar #4

Utloggad Kurt Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-03-17, 18:47
    • Visa profil
Hej igen Kicki.
 
Mitt bidrag denna gång är att jag tror, bara tror att Stengården kallades den stora gård som låg mellan Stenkrossplan och Selångersån alldeles vid norra fästet av Storbron.
 
Sundsvall havsbad kan ha varit ett skälmskt namn på allmänna badet Solgläntan som låg precis bredvid Stenkrossplan.
 
Aftonskolan kan mycket väl vara Handelsskolan som låg i sista kvarteret på Skolhusallen, ovanför Bergsgatan. Jag gick själv på kvällskurser där, fast lite senare. Just bokföring, även stenografi.  
/Kurre

2006-04-17, 12:41
Svar #5

Kicki Wahlström

Hej Kurt!
 
Och tusen tack för uppgifterna. Håller på att försöka göra något av min mammas dagböcker från 1940-50-talet, därav alla frågor.  
Dessa uppgifter kan mycket väl stämma, ska kontrollera dem nu när jag har något att gå efter. Aftonskolan tror jag helt säkert du har rätt i för hon tog även stenografikurser där.
 
Tusen tack.
 
Kicki

2006-04-27, 09:49
Svar #6

Sten Bäckström

Sundsvalls Havsbad låg alldeles före Fläsian. Det försvann när Kubal tidigare (Gränges aluminium,) byggdes ut för ett antal år sedan. Det låg ungefär där fabriken slutar.

2006-05-05, 21:52
Svar #7

Kicki Wahlström

Hej Sten!
 
Tusen tack för svaret och förlåt att jag inte tackat tidigare.  
 
MVH  Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna