ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra lundby  (läst 440 gånger)

2016-05-28, 10:30
läst 440 gånger

Utloggad Mariana Brink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-05-30, 08:41
    • Visa profil
Hej

Jag behöver hjälp med att läsa texten om Familjen Brink Anders Petter. Flera av familjemedlemmarna har blivit dömda och jag försöker tyda vad som står om det i husförhörslängden. Jag har lyckas lösa en stor del av texten men det finns delar om jag ej kan tyda. Jag har nedan skrivit så som jag tyder det och på de partier där jag ej kan utläsa vad som står har jag gjort punkter(......).
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig?  :)


Källa är:   Södra Lundby Al:6 (1869-1880) Bild 190/sid 180    AD: v10070.b190.s180

På texten som gäller Anders Petter står det "A:B ............. 30/3 69. (nr 102) vid Barne häradsrätt dömde för delaktighet i stöld 1868 sept 11 till fem års förlust av medborgerligt förtroende och 6 månaders straffarbete. Hustrun Johanna Andersdotter till ....... bestraffning." 

På texten som gäller sonen Johan Anders står det " Nr21) den 15 september 1871 döms vid ..... häradsrätt för första resan stöld att ....tre månaders straffarbete och  vara ..... medborgerligt förtroende i fem år ..........undergått enskilt skrift i........den 6 april 1872.............."

På texten som gäller Lotta Kristina står det " Vid ..........rådhusrätt den 18 mars 1873 dömd för första resan stöld..... straffarbete under fyra månaders och fem års ....medborgerligt förtroende förlustig.......Alfred Palmgren 5/5.
Undergått ..... skrift i Larfs kyrka den 25 januari 1873 .......Hallberg 25/9-74."

Med vänlig hälsning
Mariana


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna