ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hönsagumman på Ekenäs  (läst 813 gånger)

2016-05-27, 17:43
läst 813 gånger

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Alla som har besökt Ekenäs har förmodligen hört skrönan om Hönsagumman. Hon lär ha räddat Ekenäs undan ryssen 1719 och därför blivit avporträtterad på slottet. När hon dog på 1720-talet ska hon ha varit 103 år gammal.


Skrönor är ju till för att analyseras. Jag har läst i dödboken för Örtomta under rubriken "Märkwärdiga ting i församlingen" och där står ingenting alls 1719; detta borde ju annars ha varit ett naturligt forum för en sådan anteckning. Jag har vidare gått igenom dödboken från ca 1719 och ett tjugotal år framåt, men hittar ingen som blev 103 år (däremot förvånansvärt många som blev över 90).


Är det någon här som, liksom jag, blivit nyfiken och kanske till och med hittat denna märkvärdiga gumma någonstans i kyrkböckerna?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna