ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rånförsök någonstans i medelpad 1876  (läst 531 gånger)

2002-01-23, 13:00
läst 531 gånger

Andreas Wikström

Jag undrar om någon känner till ett eventuellt rånförsök som ägde rum i Medelpad år 1876.
Det kan ha inträffat runt Stöde socken.
I min familj finns en berättelse om en man som skulle ha försökt råna en bank (eller nåt).
Men att något gick fel och det utbröt skottlossning. I tumultet så blev min släktings medbrottsling skjuten (kanske till döds).
Men som sagt, det har bara varit en skröna, men så upptäckte vi att min farfars-farfars bror blivit dömd för just rånförsök. Han hette Olof Wiström och fick sitta 2,5 år i fängelse på Långholmen. Jag har fått reda på att det inte finns några domböcker för denna tid (och plats) bevarade, pga av branden i Sundsvall i slutet av 1800 talet. Jag har även skummat igenom lokaltidningen för året 1876 utan att hittat något.
Finns det någon som kanske vet något om denna händelse så skulle jag vara otroligt tacksam.
Mvh Andreas Wikstöm

2002-03-10, 00:35
Svar #1

Janne Hallström

Hej Andreas - det stämmer att en timmerman Olof Wiström satt på Långholmens straffängelse. Han var enligt fångrullan född i Stöde 1842-12-14 och dömd för rånförsök. Du kan få tag på både porträtt och flera uppgifter från Långholmen, hos ett arkiv i Malmö som heter GH Microscan. De finns på internet (http://www.microscan.nu/). Jag har själv hittat en släkting som satt 1891-94 för tredje resan stöld på Långholmen, i detta utmärkta arkiv. Lycka till!

2002-03-10, 12:04
Svar #2

Andreas Wikström

Tack Janne för din information, men jag har redan fått tag i fångakten över Olof Wiström från www.microscan.se
Det är en bild på honom där han ser lite halvfarligt ut :-)
Bilden är tagen 1879 och är nog den hittils äldsta bilden jag har på en släkting.
Men om någon annan vet något om denna händelse så vore jag otroligt tacksam att få reda på det.
Mvh Andreas Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna