ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommentar om hästar  (läst 1331 gånger)

2016-05-24, 14:58
läst 1331 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej!
Sitter och läser generalmönsterrullan 913 1812-1814. Stöter på olika uttryck som används inom militären. Det är ord som rör hästarna och i kommentarsfältet som är svårtydda. Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2016-05-24, 16:42
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Jag klarar inte heller alla ord, men det är ju en beskrivning av hästen enligt ett fast formulär. Först nämns färgen, så om det är valack eller sto, sedan eventuella tecken (t.ex. "med stjern" som finns några gånger i dina exempel), därefter ålder och sist höjd.

2016-05-24, 17:21
Svar #2

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej Harald!
Det har jag klurat ut. Men det finns konstiga formuleringar eller skrivningar som verkligen är svårtydda. Kanske de inte har någon betydelse.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2016-05-24, 18:37
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Det finns ju en del speciella ord för hästfärger och kanske hade man även ord på 1800-talet som inte är så vanliga idag. Av dina exempel är det första nog fux. På nästa bild klarar jag inte att reda ut vad det står framför sto. På nästa bild igen har du en kopparfux. Projekt Runeberg har Lantmannens uppslagsbok från 1923 och där finns en artikel som behandlar hästfärger: http://runeberg.org/lantuppsl/0361.html

Tillägg: Det fanns tydligen en ovanlig hästfärg som kallades "rehar". Hittat i en beskrivning av hur man målar tennsoldater. Det är nog det som står framför "sto" på din andra bild. H-et är slarvigt skrivet så att det ser ut som ett s.

2016-05-24, 23:15
Svar #4

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Tack Harald! för din hjälp. Boken behöver jag nog låna.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2016-05-25, 08:59
Svar #5

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Boken behöver inte lånas. Projekt Runeberg är ett projekt som skannar in gamla böcker och gör dem tillgängliga på nätet, så det är bara att klicka sig in och läsa. De har mycket som kan vara bra när man vill ta reda på förhållanden i äldre tid, t.ex. två olika upplagor av Nordisk Familjebok.

Vad gäller betydelsen av "rehar" så misstänkte jag att det kunde vara en försvenskad stavning av ett tyskt "Rehhaar", d.v.s. "rådjurshår". Det stämmer nog. Svenska Akademiens ordbok har uppslagsordet "rehår" med den alternativa formen "rehar" och förklaringen "ljusbrun häst med en färg o. teckning påminnande om rådjurets."

http://www.saob.se/artikel/?show=rehar&unik=R_0745-0139.Z7IJ&pz=3

2016-05-25, 13:09
Svar #6

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Tack Harald!
Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig. Det är mkt intressantare att veta vad som står skrivet när jag nu skriver av innehållet. Förstår att det finns många olika sorters hästar, färg, läggning, storlek mm. Misstänker att den stackars rekryten fick hålla tillgodo med vad som bjöds.
Jag kommer att lägga in filer vart efter jag skriver. Så om du orkar läsa är jag tacksam för din hjälp. Du verkar vara bevandrad i militärens värld.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna