ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingegärd Knutsdotter (Trolle)  (läst 1246 gånger)

2016-05-24, 10:59
läst 1246 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:48
    • Visa profil
Jag får ingen klarhet i Knut Trolle,, ,, jag hittar först (Adelsvapen, Trolle 360, tabell 3) att det funnits två barn, Birger Knutsson Trolle samt en dotter, gift med Mårten NN. Vidare, deras son Erland Mårtensson (sparre). Denne kalls systerson till Birger Knutsson.

Fortsatt läser jag i Humlenäsboken (s 188) att Erland Mårtensson var gift med Ingegärd Knutsdotter (Trolle) och att de får en dotter, Kristina Erlandsdotter (sparre). Det finns inget om Ingegärd Knutsdotters (Trolle) far i Humlenäsboken. 
Kan någon hjälpa mig,, ,, jag får inte ihop detta.

2016-05-26, 23:07
Svar #1

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej Tommy!
Jag förstår dig. Knut Trolle är inte så lätt att få klarhet i och forskare har haft olika teorier om hans släktkrets. Han är endast känd via sonens patronymikon och yngre uppteckningar, bl a bevarade bland släktens papper. Han nämns alltså inte i samtida källmaterial.
Det som Adelsvapen presenterar på Internet har man antagligen klippt och klistrat ur Riddarhusets digitaliserade stamtavlor på CD som i sin tur bygger på Elgenstiernas ättartavlor. Tycker nog att detta borde framgå mycket tydligare på hemsidan. För att kunna ta ställning till information måste man ju veta varifrån den kommer.


I Paul Sjögrens avhandling Släkten Trolles historia intill år 1505 från 1944 undersöks släktens äldsta led på ett mera källkritiskt vis. Beträffande Erland Mårtensson (sparre), se speciellt s 29 f. Stig Östenson har dessutom lämnat viktigt bidrag i PHT 1973 (finns sedan en tid att ladda ner). Ser att jag hänvisar till honom i Humlenäsboken beträffande Erland Mårtenssons svärson Trotte Attasson (Hinsekindsätten, s 184). Borde väl för tydlighetens skull ha lagt en hänvisning även på dennes hustru Kristina Erlandsdotter. Hoppas att klarheten ökar något med dessa litteraturtips.


Bästa hälsningar,
Roger :)
Roger Axelsson

2016-05-26, 23:39
Svar #2

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:48
    • Visa profil
Hej Roger och tack för ditt svar,, ,, jag har snabbt läst STIG OSTENSON Randanmärkningar till biskop Hans Brasks släktbok,, ,, som  du hänvisar till. Ska gå igenom det mera i morgon men redan nu så ser jag att jag får svar på mina funderingar. Får väl se om det uppstår nya frågor i morgon när jag läst allt.
Med vänlig hälsning
Tommy Tengkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna