ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunna änkan Elna Rasmusdotter  (läst 989 gånger)

2016-05-23, 23:37
läst 989 gånger

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
1730 vigs i Simrishamn Anders Olsson och Elna Rasmusdotter. Anders Olsson kom från Borrby sn 1728 enligt utflyttningsläng och hade då tjänat Jöns Månsson i Sandby.
1731 föds i Simrishamn deras första gemensamma barn. År 1732 visar inflyttningslängden för Borrby att Anders och Elna en kort tid bor i socknen innan de flyttar vidare till Hagestad i Löderup sn, där sex barn föds innan Anders avlider 1739.

Vad händer med änkan Elna och barnen därefter ? jag har inte hittat några spår efter henne. Sonen Ola, som är min ana, återvänder senare till Hagestad där han gifter sig och lever som husman i många år.
Jag har gått igenom de vanliga rutinerna med bpt, mtl, vb, db m.m. men inte lyckats hitta henne.

Socknarna i Ingelstads och Järrestads härader samt Simrishamn har granskats.
Någon som har sett och kan tipsa om Elna Rasmusdotter vidare öden ?

hälsar Bengt i Borrby

2018-02-20, 14:42
Svar #1

Utloggad Ingalill Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 15:30
    • Visa profil
Hej Bengt! Har upptäckt att du är släkt med min man Carl Olof Lassen. Anders Olsson och Elna Rasmusdotter finns med bland hans anor men jag har inte heller hittat änkan. Ibland skrivs hennes namn Ellina. Om du får reda på något kan du väl höra av dig.

2018-02-20, 21:14
Svar #2

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil

Hej Ingalill !

Jag har fortfarande inte hittat några ledtrådar till Elnas vidare öden efter 1739, trots genomgång av massor av källor. Jag försöker tänka mig in i hennes situation. Hon blir änka efter nio år och har sex barn att försörja, ingen fast egendom. Hon är en fattig husmansänka. Vad gör man i hennes situation ? Min första tanke var nytt giftermål, men hur attraktiv kunde hon vara på äktenskapsmarknaden ? troligen inte alls. Dessutom har jag inte kunnat hitta någon änka med detta namn gift. Nästa tanke var att hon skulle söka sig till släkt och fränder. Därför har jag med hjälp av mtl och bpt letat i socknar där Rasmus/Rasmusson förekommer men utan framgång.
Kanske vi någon gång ramlar över uppgifter som kan lösa hennes liv efter 1739.

hälsar Bengt i Borrby

2018-02-21, 10:59
Svar #3

Utloggad Ingalill Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-04-04, 15:30
    • Visa profil
Hej Bengt!

Vi får kanske lämna änkan därhän. Tyckte bara det var intressant att du var besläktad med min man.  Änkan var hans mm mf ff m. Har du tagit några DNA-tester? Min man (och även jag) har gjort detta och han har många träffar i området. Men här vet vi ju att ni är släkt genom änkan.

Hälsningar
Ingalill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna