ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olycka el. likn 1876 Stöde?  (läst 770 gånger)

2005-02-02, 15:14
läst 770 gånger

Liliann Hålén

Släktens sägner säger att en man i släkten dog av en speciell orsak 1876 i Stöde(åtminstone var han skriven där). Någon säger att han drunknade och en annan minns att det var dråp med i bilden. Skulle vilja ha tips på var man kan hitta gamla nyheter, läsa Stödehistoria eller speciella händelser. Har ej hittat dödsorsaken i någon kyrkbok men är nyfiken på om vår sägen har någon sanning i sig.

2005-02-03, 10:33
Svar #1

Andreas Wikström Key

Hejsan Liliann,
 
Jag har ingen direkt information om din händelse.
Men i min familj finns berättelse om ett rånförsök som tydligen gick fel och resulterade i att en av personerna blev skjuten.
Det var min farfars farfars bror Olof Wiström som var med i detta rånförsök. Och han blev dömd för det i december 1876. Det var alltså inte han som skulle ha blivit skjuten utan en annan person.
 
Men som sagt, detta är en familjeskröna och det är inte alls säkert att någon blev skjuten.
 
I en annan del av familjen så berättas det Olof Wiström var med och rånade en gårdsfarihandlare. Själva rånat skulle ha ägt rum på ett gästgiveri i Fanbyn. Alla som var med på rånet åkte fast.
 
Om din person på något skulle vara inblandad i denna händelse är väl kanske osannolikt.
Men det kanske är värt att kolla upp...
 
Jag har sökt efter denna händelse (rånförsöket) i olika gamla tidningar, men inte funnit något. Kanske det är ett tips för dig också...att söka i gamla tidningar.
Tyvärr har alla domböcker brunnit upp för Stöde så där blir det svårt att hitta något.
 
Vad hette din släkting och när var han född osv?
Berätta gärna mer vad du vet om din familjesägen.
 
Jag har en del kontakter i Stöde som kanske känner till något om detta.
 
Hör gärna av dig.
 
Mvh Andreas Wikström Key

2005-02-03, 14:47
Svar #2

Liliann Hålén

Hej Andreas!
 
Det jag vet är ju bara en familjeskröna och jag har nog hört för lite (eller för mycket:-). Att leta i gamla tidningar är en id? väl värd att pröva, vart hittar man dem för området?
Min släkting hette Alt Larssen och var född i Norge 1872. Gift med Anna Magdalena Hedin f.1850 Borgsjö och det jag faktiskt har hittat är en notering om att hon blev änka 22/9 1876. resten är som sagt bara berättelser om drunkning eller dråp. Man blir ju nyfiken på sanningen när det går sådana rykten.
 
Mvh Liliann

2005-02-03, 16:29
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Liliann!
 
I SCB:s avskrifter av dödböckerna för Stöde står att Alt Larsson Krogstad dog 22/9 1876 genom drunkning i Torp. Han var dock inte fyra år  utan 34. Han begravdes i Torp enligt avisering från Torp till Stöde 26/9 1876.
 
I hfl står ingen notering om när och varför han dog.
Jag skulle inte tro att det ligger något brott bakom, det skulle nog i så fall ha framgått av utdraget.
 
Samma år, 5/3, blev bondsonen Gustaf Ludvig Svedin  från Kerfsta dödad genom ett knifhugg åt bröstet af en vildsint fridstörare för hvilken han ville freda sig och andra. Samma källa som ovan.
 
Mvh//
Lotta

2005-02-03, 17:44
Svar #4

Olov Linde

Liliann!
I boken Mitt i Sverige av Per Vilhelm Enström finns beskrivet ett antal intressanta rättsfall från just mitt i Sverige. Jag har i min forskning (Liden) hittat ett fall som gått som släktskröna. Dessvärre besannades den. Mord och elände. Ett tips bara.
Mvh
Olov Linde

2005-02-05, 14:12
Svar #5

Liliann Hålén

Tack för upplysningar & tips!
Då är det nog så att Alt Larssen bara drunknade annars borde det funnits någon mer anteckning. Men jag ska inte ge upp skrönan än utan får gå vidare i ev. tidningar  och böcker.
Mvh
Liliann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna