ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medelpads V.doms. Häradsrätt  (läst 684 gånger)

2003-05-25, 18:36
läst 684 gånger

Mari Johansson (Mojjan)

Vet inte om jag lägger in det här på rätt ställe men min morfars fars bror Karl Johan Martell f.1859-03-12 Gammelgarn, Gotland vart dömd av Medelpads V.doms. Häradsrätt 1916-11-23 för andra resan stöld till straffarbete 1 år och förlust av medb. förtroende i 1 år utöver strafftiden.
Nu undrar jag vars kan han ha suttit utav detta straff.
Vilka fängelser finns det i Medelpad?
m.v.h
Mari

2003-05-26, 08:00
Svar #1

Andreas Wikström

Hej Mari,
Jag gjorde en sökning på:
http://www.microscan.nu/
Där finns det ett register över frigivna fångar mellan åren 1871-1910.
Jag sökte på Martell och fick två träffar:
 
1. Drängen Karl Johan Martell Jakobsson f. 1859-03-12 i Gammelgarn socken. Han satt på Långholmens fängelse för misshandel. Han släpptes fri 1881.
 
2. Karl Johan Martell Jakobsson f. 1859-03-12 i Gammelgarns socken. Han blev dömd för stöld första resan och satt i Härnösands centralfängelse. Han frigavs 1909.
 
Så kanske han satt på något av dessa fängelse även för brottet han dömdes för 1916?
 
Du vet väl att du kan beställa kopior på ovanstående fångakter hos Microscan. Det mest intressanta är att det finns ett fotografi med i fångakten på fången. Detta togs i samband med frigivningen.
Mvh Andreas Wikström

2003-05-26, 09:31
Svar #2

Mari Johansson (Mojjan)

Hej Andreas och tack för dina uppgifter.
Jag har också funnit dessa uppgifter men och fått bild på han.
Det som var intressant är vars han satt i för fängelse denna tid punkt när han vart dömd 1916, det verkar som han inte satt varken på långholmen eller Härnösand.
Men ett stort tack i alla fall för att du tittade efter.
m.v.h
Mari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna