ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generalmönstring 25 arugusti Ljungbyhed  (läst 972 gånger)

2016-05-16, 17:21
läst 972 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Hej!
Har läst igenom ett brev om ett sjukintyg inför mönstringen som regemenstläkare skrivit för Ryttmästaren Georg Gram. Jag bifogar original och min avskrift. Skulle vilja ha hjälp med rätt avskrift.
hälsningar
Ulla Svensson
Min avskrift:
Brev av regementsläkare
Ryttmästaren Wälborne Herr G. Gram har i längre tid varit beswärad af trangerie och blodblandning vid urinkastningar med svåra smärtor omkring länderna och njurarna att all sannolikhet är att förmoda det stensamlingen formerat sig i njurarna och dess canaler, förenat med Hemorrojd och plågor har han sökt botemedel men inget radicalt vunnit, utan infinner sig anfallen som oftast med svåraste smärtor och plågor. Detta sjukliga tillstånd nödsaka honom att undvika förkylningar och sätter honom ur stånd att kunna tåla fatiger och försten skuld oförmögen att kunna inställa sig till tjänstgöring vid Regementsmötet som honom på anmodan till intyg meddelas Kungsgården Rebbelberga den 7 augusti 1812.
Allsterall så sant mig Gud hjälpe till Lif och själ.
Sam Graf
Regementsläkare vid Skånska husarerna

2016-05-16, 18:09
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Min tolkning:

Ryttmästaren Wälborne Herr G. Gram har i längre tid varit besvärad af strangerie och blodblandning vid urin kastningen med svåra smärtor omkring länderna och njurarne att all sannolikhet är att förmoda det stensamlingen formerat sig i njurarne och dess canaler förent med hemorrhoidalplågor och dess symptomer. Emot dessa plågor har han sökt botemedel men inget Radicalt vunnit, utan infinner sig anfallen som oftast med svåraste smärtor och plågor. Detta sjukliga tillståndet nödsaka honom att söka undvika förkylningar och sätter honom ur stånd att kunna tåla fatiger, och för then skuld oförmögen att kunna inställa sig till tjänstgöring vid Regementsmotet som honom till intyg medelas
Kungsgården Rebbelberga den 17. aug, 1812.
Attesterar så sant mig Gud hjälpe till Lif och själ
Sam: Graf
Regementsläkare
vid Sk.Husarerna

2016-05-16, 20:41
Svar #2

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Tackar, tackar Harald för snabb återkoppling!
hälsningar
ulla svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna