ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helge Nybergs Familjeregister  (läst 966 gånger)

2001-09-25, 16:10
läst 966 gånger

Andreas Wikström

Jag vill ha åsikter om Helge Nybergs Familjeregister...hur pass bra stämmer de uppgifter han har fått fram? Kan man lita på dem eller ska man dubbelkolla för att vara på den säkra sidan?
/Andreas

2001-09-25, 17:14
Svar #1

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Andreas
Min åsikt är att det innehåller många fel, och måste som alla andra andrahandskällor kollas för att man ska vara säker.

2001-09-25, 22:15
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Andreas!
Vill bara tala om att själv kollar jag precis ALLA uppgifter jag får från annat håll. Inte för att jag misstror alla uppgifter utan för glädjen att själv få läsa uppgifterna. När man är väl insatt i en släkt ser man kanske uppgifterna på annat sätt och kan få ut mer av det. Kostnaden är värt glädjen över att själv se uppgifterna. Men till frågan; jag har själv hittat fel i bl a Ljustorps förs.
Vänliga hälsningar
Essan G

2001-09-26, 07:59
Svar #3

Anne-Marie Dufva

Hej Andreas!
Jag instämmer med Essan Gradhman! Helge Nyberg har gjort ett fantastiskt arbete med registret, det finaste är, tycker jag, att man med hjälp av det vet NÄR och VAR man ska söka i kyrkböckerna.
(Vissa felaktigheter har även jag hittat, men inte i någon större omfattning.)
Hälsningar Anne-Marie.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna