ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Haverö """"Sanbodan 1892""""  (läst 509 gånger)

2002-06-03, 18:46
läst 509 gånger

Olov Linde

Sanbodan 1892 är titeln på den bok där min farfar Anders Jönsson (1863-1937) skrev in alla som handlade i hans lanthandel på kredit.Ett 40-tal namn finns med.Varor från snus till blus. Skulle vara roligt att få dela med mig av innehållet.Om Du känner för det så skicka gärna ett mail så ska jag leta efter din ana. Boken omfattar åren 1890-1892.
Olov Linde

2003-04-09, 16:19
Svar #1

Eva B Karlström

Hej Olov,
 
Vet ej om du kan hjälpa mig, men jag tar tacksamt emot den hjälp du eventuellt kan bistå med.
 
Min farmor; JULIA ANDERSSON, född ngn gång runt 1865-1880 (kvalificerad gissning!) och död 1951 i Falun, hade någon form av anknytning till Ön Haverö! Om jag inte tar alldeles fel begravdes hon vid Haverö kyrka. I början av 1970-talet erhöll jag ett litet arv frön dödsboet efter N.M.ANDERSSON, från ÖN HAVERÖ!
 
Jag hade då ej nått den ålder/mognad som kanske krävs för att vilja söka sina rötter.
 
Jag undrar således om du eventuellt känner igen namnen som jag räknat upp här ovan? Julia Andersson vigdes ngn gång runt 1905, 1910 vid TRÄDGÅRDSMÄSTARE G.ROBERT KARLSTRÖM, född 1844 i Södermanland, förmodligen inom Strängnäs Domkapitel, där han 1915 begravdes.
 
Ser med förväntan och stor tacksamhet emot ett positivt svar,
 
Vänligen
 
Eva B Karlström

2003-04-09, 18:47
Svar #2

Olov Linde

Eva!
Jag har tyvärr ingen Julia Andersson i min forskning, men jag hittade en J.A. på 1890-års folkräkning Hon skulle då vara född 1867. Sömmerska till yrket. Om du vill kan jag forska vidare på den här J.A. Vi bor nämligen nästan granne med Släktforkarnas hus i Leksand. Forskar där minst 2 ggr i veckan- så något större besvär är det inte. Hör av dig i så fall.
Mvh
Olov

2003-04-12, 13:23
Svar #3

Kjell Arnesson (Delphinus)

Eva!
Om Du tror att det är rätt Julia som Olov har hittat så har vi gemensamma anor och jag har lite som kanske är intressant. Isåfall hör av Dig.
Mvh Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna