ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handelsman Einar från Sundsvall  (läst 350 gånger)

2003-08-16, 16:03
läst 350 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Fanns det någon handelsman vid namn Einar i Sundsvall omkring 1904? Jag letar efter min farfars pappa. Farfar föddes 1905 i april i Brunflo (Jämtland)som oäkta son till Hilda Kristina Vik?n och fick efternamnet Einarsson. Jag har fått mig berättat att hon arbetade som piga hos en handelsman. Finns det någon vänlig själ som vill ta sig tid att hjälpa mig? Tack på förhand från Kerstin Persson

2004-08-18, 11:03
Svar #1

Birgitta Almqvist (Baq)

Kerstin! Jag har inte något av vikt att svara, utom att jag förstår din iver för min farfar är för mig okänd och det känns så trist att inte veta vems blod som rinner i mina och mina barns ådror en möjligen högtidlig men enkelt uppriktig mening.  
Du kunde kanske försöka Sundsvallsminnen och något handelsregister lär också finnas Om du har din farfars exakta födelsedata så kan du söka födelse/dopboken för Brunflo och söka om det finns någon notering om fadern. Ett annat försök kan vara församlingsboken för orten ifråga och söka noteringar om din farmor. Möjligen gifte sig Hilda med mannen Einarsson som då upptog din farfar som legitim son. Så var det med min far som föddes i dec 1899 och upptogs som legitim son till den man som hans mor senare gifte sig med.  
 
Det kan finnas noteringar som barnmorskan gjort när din farfar föddes. Kolla med landsarkivet i Härnösand (eller Östersund).  
 
I församlingsboken listas varje hushåll och de som ingick i det, inkl pigor och drängar.
Sök där (OK det är som att leta i en myrstack, men spännande också och jag fann min farmor där som piga hos en virkesinspektör)Lycka till!
 
farfars-sökande Birgitta i Sundsvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna