ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filnamnsvarning  (läst 3166 gånger)

2016-05-13, 09:08
läst 3166 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har skaffat en ny dator, för ca 1 månad sedan och har lagt in skivorna, som jag har från Släktforskarförbundet. Allt har fungerat väl.


Nu då datorn uppdateras (eller konfigureras?) automatiskt och jag klickar på Starta om datorn nu, så får jag en Filnamnsvarning.


"En fil eller mapp på den här datorn med namnet C:\program orsakar ev. problem. Detta kan åtgärdas genom att byta namn till C:\program2. Vill du byta namn på den nu?
Byt namn                  Ignorera"


Jag valde att byta namn. Så upptäckte jag att Sveriges befolkning 1900, som jag också hade installerat var tom på uppgifter! Den hade fungerat tidigare.


Nu i morse när jag hade startat datorn, så var den där uppdateringsrutan framme igen och jag uppmanades att starta om datorn. Vilket jag gör. Så får jag samma Felmeddelande igen, men nu uppmanas jag att byta namn till C:\3!!!! Jag gör inte det ut Ignorerar.


Jag misstänker att om jag hade bytt namn igen, skulle Sv. Bef. 1900 vara tom och jag skulle behöva installera den igen. Jag kollade i Dator och där ligger två Sve. Bef. 1900.


Varför blir det fel med just detta program. De andra skivorna har jag inga problem med. Jag har följt de förslag som givits vid installationen utan att lägga programmet någon annanstans.
Ann-Mari Bäckman

2016-05-13, 17:02
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Några av dessa skivor har detta fel.
De installerar i C:\Program istället för C:\Program Files.
Det är en egenhet i senare Windows som ställer till det.
Enklaste lösningen är att installera de skivor som krånglar (eller alla som jag gjort för att komma runt) i en mapp som heter nånting helt annat. Jag döpte den till C:\Databaser.


2016-05-13, 19:24
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för råd och tips!


Jag fick nyss hjälp av sonen och får se om det fungerar (så jag inte får samma meddelande vid nästa uppdatering), annars har jag ditt tips att testa!


Av någon konstig anledning har det här problemet dykt upp nu. Jag installerade den nya datorn för ca 3 veckor sedan och lade in programmen då.
Ann-Mari Bäckman

2016-05-13, 20:00
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Gunnars tips är mycket bra.

Tittar man i mappen c:\program brukar man kunna se vem som är skyldig till att den skapades. Det programmet får man då installera om och placera i en annan mapp, och sedan byter man namn på c:\program till c:\program1 eller något annat, så slipper man varningen.

2016-05-14, 09:49
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag fick för flera år sedan samma tips om att lägga alla skivorna i en egen mapp, med namnet "Databaser", av Carl Szabad, och det har fungerat fint, både på min stationära med Windows 7 och min bärbara med Windows 10, så Gunnar har alldeles rätt!

2016-05-14, 11:58
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag kan väl även berätta varför det blir så här.
Om man i utforskaren tittar på datorns mappar, så har de namn som Program, Bilder, Dokument mm.
Då helt beroende på vilket språk datorn använder.
Men själva mapparna har alla engelska namn såsom Program Files, Pictures, Document mm.
Allt för att "underlätta" för användaren.
Windows visar alltså namnet Program för mappen Program Files.
Men om man då skapar den fysiska mappen Program, finns det plötsligt två mappar med samma namn i utforskaren.
Det går ju då inte så bra, utan Windows döper om den egenskapade till exempelvis Program1.
Det funkar så länge datorn är igång efter installation av skivan 1900, men vid nästa start döps mappen om.
Skivan ligger då inte i en mapp med rätt namn, och fungerar således inte.


2016-05-14, 12:29
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, något är galet. Jag ska lägga in Sveriges Bef. 1900 igen och får jag problem hör jag av mig igen.
Ann-Mari Bäckman

2016-05-14, 18:41
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett par frågor innan jag lägger in Sve. bef. 1900 igen.
Jag skulle helst vilja kunna öppna programmet på skrivbordet. Är det desamma som PC Table(t)?


Det ska alltså vara möjligt att någonstans själv lägga in namnet på vad jag vill kalla mappen? Det brukar ju komma upp valmöjligheter vid istallationen. De jag har tidigare ligger i Sveriges Släktforskarförbund och i SVAR. Fast jag har för mig att Sve. Bef. 1900 låg i den förra.


Konstigt min dator har ingen Utforskare. Söker man på det kommer man till "Bibliotek". Jag har Windows 7, som följde med datorn. Ska uppdatera till 10:an.
Ann-Mari Bäckman

2016-05-16, 09:46
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu verkar det fungera, för datorn har varit stängd under natten och Sve. Bef. 1900 fungerar ännu. Jag döpte mappen till Databaser, som Elisabet föreslog.


Tack för hjälpen!
Ann-Mari Bäckman

2016-05-27, 13:30
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kul att det fungerar nu för dig, jag har inte haft några problem, sen jag fick lära mig detta!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna