ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Storön, Amnehärad  (läst 1240 gånger)

2016-05-10, 13:06
läst 1240 gånger

Utloggad Börje Johansson

    *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-06-20, 11:01
    • Visa profil
Mina anor finns på Storön i Amnehärad i en av de två gårdar som verkar ha funnits där. Jag får inte ihop vilka som bodde där på 1700-talet.

Enligt hfl 1735-1741 var det Isak Svensson, hustru Lissen? och barnen Maria, Kristina, Sven, Nils, Ingeborg och Lisa.

Isak föddes på Storön 1705 och dog där 1756. Hans hustru bör ha hetat Sigrid Nilsdotter.

De nämnda  barnen bör har varit födda senast 1741, men jag hittar endast födelsenotiser för Nils (1733), Lisa (1735) och Ingeborg (1738). Samtidigt hittar jag en uppgift om en son Nils (1747) född på Storön, en son Olof (1754) född på Storön och en son Sven Isaksson (1744) men född i Brotorpet.

I hfl 1766-1783 nämns änkan Sigrid Nilsdotter född 1708 med en son Isak Isaksson född 1735 och dennes hustru och barn. Vidare nämns son/broder Olof Isaksson född 1754. Alla dessa är strukna (vart tog de vägen?) och som boende anges Sven Isaksson född 1744, hustru Stina Larsdotter född 1733, döttrarna Stina och Anna samt en broder Nils Isaksson född 1747.

Enligt hfl 1735-1741 fanns även en Isak Svensson i Brotorp, med hustru Sigrid och barnen Isak och Jan. I nästa hfl 1766-1783 för Stenbrotorp? finns en dotter Katrina (1745), en son Sven Isaksson (1727) och en son Nils Isaksson (1733).

På Storön är det sedan Sven Isaksson som bor och hans svärson Johannes Jönsson från Rullanda tar över. Fr o m Johannes är det inga problem med forskningen.

Men vem var egentligen denne Sven Isaksson? Var han född på Storön och när? Och vem är denne Isak Isaksson som anges som son till änkan Sigrid?

Om någon har forskat i detta så vore jag tacksam för hjälp.

Börje

2016-05-10, 14:01
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan!
Utan närmare kunskap om Storön (men lite om Amnehärad) vill jag bara nämna Isak Svenssons bou, om du inte sett den (Hova Häradsrätt FII:2 sid 113). Av den ser man att hans änka hette Sigrid Nilsdr och att Isac lämnade en myndig son (Isak, underskrev) och sex omyndiga, ej namngivna barn. Vidare att han ägde 1/8 i Storön, dels ärvd, dels inlöst av syskon. Så nämns också en styvfader Lars på Storön och en broder Olof Svensson i Torpa.

Hälsningar Lennart

2016-05-11, 16:41
Svar #2

Utloggad Börje Johansson

    *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-06-20, 11:01
    • Visa profil
Tack Lennart för att du hjälpte till att tyda bou efter Isak Svensson. Jag tycker att det ser ut som om det var två Isak Isaksson som skrev under bou samt hustrun och brodern Olof Svensson. Vad betyder förresten förkortningarna vid namnen, SND, IIS, IES och OSS?

Hur jag än anstränger mig kan jag inte hitta någon födelsenotis för en son Isak, såvida inte Isak Svensson även hade en familj i Brotorp, men den änka som finns där 1766-1783 tror jag var Isaks syster, Lisken Svensdotter.

Upptäckte däremot ett oäkta barn till Isak med quinnfolket Catrina (i Rud). Det är pojken Sven som föds 16 maj 1729. Det finns en piga Catrina både på Storön och i Rud. Möjligen är det den sonen Sven som är upptagen i hfl och skulle kunna vara den Sven som tar över på Storön (och som i så fall felaktigt har angetts vara född 1744).

Som sagt, jag får inte ihop denna/dessa familjer alls. Det finns en ansedel på nätet som jag tittat på, men den ser ut att innehålla vissa felaktigheter och förklarar inte förhållandena (http://www.bergenhov.se/kleva/Disgen%20kleva/0001/851.htm)

2016-05-11, 22:15
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Börje!
Lite mer info om bouppteckningen. Den är underskriven av Sigrid Nilsdotter Enkan, Isak Isaksson myndige sonen samt förmyndarna Isak Eriksson och Olof Swensson (för de omyndiga barnen). Under dessa fyra namn står S.N.D etc, dvs "initialerna" för de som ej själva kunde skriva sitt namn. SigridNilsDotter, Isak ErikSson etc. Så gjorde man ofta, efter bomärkenas tid, du ser många exempel i den här volymen. Bouppteckningen är väl dessutom en avskrift, då namnteckningarna är så lika.

I övrigt kan jag inte hjälpa dig, men kanske andra kan ha synpunkter.
Lennart

2016-05-29, 12:56
Svar #4

Utloggad Börje Johansson

    *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-06-20, 11:01
    • Visa profil
Tror att jag nu har fått ihop familjerna på Storön under 1700-talet. Det som förbryllat är att det är två olika Isak som bott där omväxlande.

Isak Svensson föddes där och var gift med Sigrid Nilsdotter. Isaks syster Lisken Svensdotter bodde också där periodvis och var gift med Isak Ersson. Båda familjerna hade många barn, och jag tror att jag har pusslat in barnen i rätt familj nu.

Om någon vill veta mer så har jag skickat in disbyt-utdrag som blir tillgängligt i juni.

Sen är jag intresserad av kunskap om Storön (i Vänern, Amnehärads socken), så om någon kan bidra med det så är jag tacksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna