ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrert fra Sverige  (läst 800 gånger)

2016-05-06, 21:32
läst 800 gånger

Utloggad Cathrine Hansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 12:20
    • Visa profil
Jeg står litt fast og lurte på om noen kunne hjelpe meg om hvor jeg kan søke videre for å finne mere ut om Ole Pedersen Bergman og hans hustru.

Utifra Eksaminasjon av svenske personer i Aker og Follo fogderi, 14 september 1734:
Ole Pedersen Bergman og Hustrue Jngebor Andersdatter / 1720 / Boer udj een Platz kaldet Pintzlie under Gaarden Bogstad / arbeider hos Bønderne for dagløn / Siger at have Disserteret fra Sverrig med Hæst og Mundering, fordj hand havde slaget sin under Officeer da hand med hannem var ude at Faudraisere / ingen Concession / Aflagt sin Allerunderdanigste Troeskabs Eed udj Kiøbenhavn hvor hand til Militien var antaget, som af her Augustus von Holsteins Pass, dateret 23de November 1720, kand erfares.

De flyttet til Pinslie i Sørkedalen, Norge. Hustruen til Ola blir omtalt som Inger Arnesdatter etter skiftet da ektemannen Ole døde. 1720 står de som innflyttet, men om det er Sørkedalen, Norge eller kongeriket Danmark-Norge er jeg usikker på.

Annen info jeg har om disse er:
Ole Pedersen Bergman Født: før 1695  Død: 12 nov 1747 Pinslie, Sørkedalen
Jngebor Andersdatter/Inger Arnesdatter Født: 1684 Død: 14 sep 1766 Pinslie, Sørkedalen

Barn:
Signe Olsdtr Født: før 1720 Død: ca 1750 (usikker på om hun er født i Norge)
Peder Olsen Pinsli Født: 1723 Pinslie, Sørkedalen
Mari Olsdatter Pinsli Født: 1726 Død: 1805 Pinslie, Sørkedalen
Lisbeth Olsdatter Født: 1727 Pinslie, Sørkedalen
Arne Olsen Pinsli Født: 1729 Pinslie, Sørkedalen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna