ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd fader  (läst 1387 gånger)

2016-05-05, 12:24
läst 1387 gånger

Utloggad Lars Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2017-02-13, 11:54
    • Visa profil
    • www.ekdahl.org/relative/index.html
Hej
Var ganska säker på att jag hittat vem den okända fadern till min morfar var.


Se http://www.ekdahl.org/karldenstore/250.htm


Efter topsning av mig,min syster och en eventuell tremänning visar det sig nu att det inte kan vara rätt far till min morfar.


Tips mottages tacksamt hur man kan gå vidare att finna rätt fader. Domböcker?


Hmmm Börjar undra om det ens är rätt moder? Autosomalt DNA ärver ett barn 50% från modern och 50% från fadern. Borde fått en träff via moderna i alla fall.


Kanske Anna Cahatarina Jönsson inte är modern??? Hon kanske bara hjälpte någon genom att skriva följande konvelut?



Födelse och dopboken Malmö Caroli CI:13 (1876-1877) Bild 410/sid 406
1877 24 december föddes och döptes 31 december oäkta Carl Johan okänd moder sid 369 i församlingsboken moderns ålder 24 dopvittnen faddrar arbetaren Per Anderssons hustru Anna Olofsson på Nr 7 Södra förstaden och fru Ernestia Kjellberg, född Ågren på Södra förstaden nr 69.  Följande är antecknat: "Försegladt convolut, å hvilket här gjorda anteckningar blifvit uppskrifvne aflemmnades för att förvaras hos modren. Modren anmälde sig d. 15/11 82 vara arb. Per Nilssons hustru Anna Chatarina Jönsson och styrkte genom den förseglade namnsedeln sin identitet. Modren Skrifven á Qv Laxeb XXII f. 13"

2016-05-16, 21:08
Svar #1

Utloggad Lars Ekdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2017-02-13, 11:54
    • Visa profil
    • www.ekdahl.org/relative/index.html
Pinsamt. Det måste vara fel moder såväl som far.


Se http://www.ekdahl.org/karldenstore/1421.htm


Man skall  nog lita mer på DNA-testen än pappersforskningen. I alla fall göra en extra kontroll.  I mitt fall trodde jag att det i alla fall var rätt moder eftersom hon via ett konvelut tagit på sig moderskapet.
Man kan ju undra varför?

2017-05-20, 19:52
Svar #2

Utloggad Eva Ohlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2021-03-24, 11:51
    • Visa profil
Kanske har den riktiga modern kommit på grön kvist och haft dåligt samvete. Överlämnat konvolutet till den andra för att hon skulle ta hand om barnet mot betalning.  Men modern f. 1813? Kan väl inte stämma?

Eva M

Ser nu att f. står för folium/folie.

2017-05-21, 13:28
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Det här är känsliga saker att diskutera på nätet, men det kan finnas annat som förklarar resultatet av dna-testet.

Det är, enligt min mening, mycket osannolikt att en annan kvinna än din morfars biologiska mor skulle ha erkänt moderskapet. Det faktum att Per Nilsson inte samtidigt erkände faderskapet, trots att han och modern då var gifta, talar starkt emot att han skulle vara fadern.

Bouppteckningar är ingen pålitlig källa för att styrka ett förmodat faderskap, lika lite då som i dag. Det är den avlidnes närmast anhöriga som uppger vilka som är efterlevande/dödsbodelägare. Uppgifterna kontrolleras inte såvida ingen inlämnar protest, vid bouppteckningstillfället eller senare. Vem som helst har rätt att ta del av en bouppteckning så snart den registrerats.

Det finns många exempel på att styvbarn till en avliden man uppgivits vara hans inomäktenskapliga/biologiska. Inte att förvånas över, i synnerhet inte om styvbarnet och dess halvsyskon levde i tron att de alla hade samma far.
Hälsar vänligen
Maud

2017-05-21, 18:01
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Man får inte dna-träff med alla fyrmänningar, alltså kan det väl vara samma sak med halvtremänningar? Att det inte finns några noteringar om att modern fött barn, beror på att hon gjorde det som okänd.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna