ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningsregistret på landsarkivet i Härnösand  (läst 768 gånger)

2002-01-18, 08:18
läst 768 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag undrar om någon hjälpa mig söka en bouppteckning på landsarkivet i Härnösand.
Själv har jag svårt att ta mig dit...
 
Jag söker en Jonas(Jon) Jonsson som föddes 13/2 1814 i Stöde Socken Medelpad.
Jag är inte säker på när han dog, det ända jag vet är att han levde år 1890..men antagligen inte år 1900.
Han hade fyra söner som tog namnet Wikström och Wiström. Det jag speciellt är ute efter är en eventuell adress till ett av barnen (Per Eric Wikström/Jonsson). Han emigrerade till Chicago USA år 1869, men mer än så vet jag inte om honom.
 
Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.
Mvh Andreas Wikström

2002-01-18, 10:04
Svar #1

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Andreas!
 
Har du försökt med SVAR i Ramsele. Jag sökte för en tid sedan bouppteckningar från Gävle på 17- och 1800-talet. Det visade sig att de fanns på mikrokort. Försök med 0623-725 00 och Kundtjänst.
 
MVH Nils-Gunnar Eriksson

2002-01-18, 13:12
Svar #2

Andreas Wikström

Hej Nils-Gunnar!
Jag har försökt att söka på deras hemsida (http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/search_archive_simp.asp), men inte hittat något. Det bästa jag kunde få fram var bouppteckningar fram till 1886 som jag hittade under Tuna tingslags häradsrätt (som Stöde hörde till under denna tid).
Men jag vet att dessa finns på landsarkivet i Härnösand..men som sagt..jag har svårt att ta mig dit.
Jag har skickat ett mail till dem i Ramsele och frågat dem..så vi får se om de hittar några mikrokort.

2002-01-18, 15:01
Svar #3

Andreas Wikström

Nu har jag fått svar från SVAR i Ramsele.
Bouppteckningarna från år 1887 finns på landsarkivet i Härnösand. Finns det någon som kan hjälpa mig söka information om person jag nämde i det första inlägget på denna sida?
Andreas Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna