ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Nilsson Lembke  (läst 2111 gånger)

2016-05-03, 11:01
läst 2111 gånger

Utloggad Sandra Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil

Vill gärna veta varför Jöns Nilsson byte till Lembke på 1860 > talet. Han är född 1824-06-15 i Tryde. Han flyttade till Glimminge gårds qvarn och där byte han efternamn.
Jöns dog på Wallby no: 43.
Hans fru hete Bengta Åkesson. Det är på min farmors sida. Hoppas någon kan hjälpa mig.







2016-05-03, 17:29
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil


Släkterna Lembke finns det mycket skrivet om här på Anbytarforum,  http://forum.genealogi.se/index.php?topic=72101.0


Jag tror att det är Jöns hustru som är släkt inom dessa stora släkter Lembke och att Jöns har tagit hennes flickefternamn eftersom hans eget patronymikon Nilsson inte lät så fint.


Sedan kan tilläggas att det under åren 1850-1910 hade blivit en "fluga" med att byta sitt patronymikon, ("...son"  resp "...dotter") till ett familje-efternamn


Med vänlig hälsning Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2016-05-07, 19:57
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Nu skulle det vara bra med källhänvisningar som stödjer dessa påstående, så de inte framstår som lösa påstående


Lasse

2016-05-08, 10:03
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Jöns Nilsson Lembke gör en klassresa som jag aldrig tidigare sett.
Han startar som dräng och statdräng, blir så småningom ladufogde o slutar som arrendator på Glimminge gårds kvarn.
Namnet Lembke finns i Ystad vid denna tid
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=11203
Släkten var bagare och just kvarnägare
Jöns Nilsson Lembke kommer från Ystad 1846 eller möjligtvis flyttar till Ystad
Öja AI:7 (1845-1846) Bild 12 (AID: v113759.b12, NAD: SE/LLA/13503)
Lite rörigt i hfl
Har inte hittat honom där


Lasse


2016-05-08, 10:13
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Ser inget släktskap med släkten Lembke varken på Jöns eller Bengtas sida.
Första gången jag hittat honom med namnet Lembke/Lämbke är runt 1847 i Öja
Öja AI:8 (1847-1849) Bild 9 (AID: v113760.b9, NAD: SE/LLA/13503)
Kan vara så att den uppenbarligen ambitiösa Jöns har tagit intryck av vad släkten Lembke gjorde i bl.a. Ystad.
Han kan ju också ha arbetat hos dem men som sagt, jag har inte hittat honom i Ystad
De har ju kvarnägandet gemensamt


Lasse

2016-05-08, 11:32
Svar #5

Utloggad Sandra Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Tack för allt Lasse. Dom flyttade till Ystad (Hedeskoga) . För där fick dom två barn Jöns 1852 och Sven 1854. Håller med det är rörigt med denna mannen och hans hustru. Man jag är nyficken på min släkt och varför tog han Lembke. Börja misstänka att Nilsson dög inte. Det var inte fint nog. Är så tacksam för all hjälp.

2016-05-08, 11:47
Svar #6

Utloggad Sandra Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Lasse, kan du hjälpa mig vad betyder : Undantags folck i husförhörslängderna?

2016-05-08, 13:19
Svar #7

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
Att deras patronymikon inte var fint nog är kanske inte rätt uttryckt, tror jag.
Jag ser nog det mer som en markering att man var på väg upp i samhället eller bort från byn där man var född. Där hette man Jöns och var Nils son, det fanns inget riktigt behov egentligen av ett vad vi kallar efternamn i byn. Men när man flyttade så uppstod behovet. Jag tror inte vi ska överföra vår syn på efternamnet som vi har idag. Det fanns redan ett antal andra orsaker till att man fick nytt efternamn/släktnamn. En orsak var soldatnamn som soldaterna fick delvis för att det skulle vara möjligt att skilja dem åt, man kunde ju inte skrika en order till Jöns att hämta mer ammunition eller liknande, då skulle ju halva kompaniet fara iväg o hämta. De fick ofta namn efter soldattorpet eller efter egenskaper, Käck, Sabel osv. Det var också vanligt att man tog så kallade gesällnamn, ett nytt släktnamn som ibland var vanligt bland den nya yrkesgruppen eller inspirerat av sin födelseplats osv. Flyttade man till stan så kunde detta också vara ett skäl att skaffa ett efternamn, var ju lättare på arbetsplatser mm. Vi hade inte så många namn på den tiden, de var också i en del fall lokala i t.ex. Skåne såsom Jöns Nils mm. Innebar ju att många hette Nils Jönsson eller Jöns Nilsson. Så det var faktiskt lite praktiskt med de nya namnen.
Det var helt fritt att ta nya namn fram till 1901 då fick en ny namnlag.
 
Beträffande undantags folk så var så att när t.ex. äldsta sonen tog över gården efter föräldrarna så blev föräldrarna "satta på undantag" dvs de fick bo i ett litet torp eller liknande på gården, fick mat så att de klarade sig mm. Skrevs ofta ett slags kontrakt om de skulle få bruka en liten åkerlapp mm så att de överlevde. Om du söker på AF så hittar du säkert både bättre och längre beskrivningar om detta.


Lasse

2016-05-08, 13:32
Svar #8

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=127024.msg1294481#msg1294481
Här finns klokare och bättre beskrivningar, även om andra typer av benämningar som du kommer att hitta.

Lasse

2016-05-08, 13:42
Svar #9

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Varför en person, som valt att byta sitt patronymikon mot ett specifikt efternamn, valde just det specifika efternamnet skulle  enbart kunna besvaras av personen ifråga, men personen är inte längre anträffbar och kan därför ej tillfrågas, resulterande i spekulationer och gissningar om namnvalet.
Till saken hör ju också att det var mycket lätt att byta efternamn. Man gick bara in till prästen i socknen och sade "Jag vill byta mitt efternamn till xxx" och så skrev prästen in det nya efternamnet i kyrkboken. Det fanns inga myndigheter som skulle registrera namnbytet.


Lars.Åke
Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna