ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker en plats som hittats i en bouppteckning  (läst 1592 gånger)

2016-05-01, 20:57
läst 1592 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har en illa bränd bouppteckning som jag inte hittar orginalet på. Jag letar efter en Sven August ? som skall bo i Wisshult Norra vid socken.... Jag har letat i husförhöret och hittar inte Wisshult i Askeryd.
Någon som vet vilken socken som wisshult kan finnas i istället?
Pia

2016-05-02, 07:27
Svar #1

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
En chansning rätt ut i luften:
 Namnet Wishult har använts för byn eller enstaka gårdar under århundradena och hänsyftar till Vis Hult, d v s den hör, hörde till gården Vi, sedermera Ribbingshof, jmf Wisskvarn.  Hult, Norra Vi församling, Ydre kommun, Östergötlands län se www.bygdeband.se
 Lasse

2016-05-03, 09:15
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Pia!

Lars är definitivt på rätt spår. Om man söker på rotenamnet Visshult i Soldatregistret, får man 13 träffar - alla soldater i socknen Norra Vi, som visserligen ligger på andra sidan länsgränsen men bara ett par mil från Askeryd. Och det stämmer ju precis med vad du citerar ur bouppteckningen: "Wisshult, Norra Vid socken".

En del av Askeryds församling tillhörde före 1877 Östergötlands län och Ydre härad, så om du letat efter den fullständiga bouppteckningen bara i Norra Vedbo härads arkiv, kanske du ska pröva i Ydre också.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-05-03, 19:56
Svar #3

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej på er båda!
Tack för visat engagemang. Tyvärr hittar jag inte Visshult i Norra Vi heller :(

2016-05-03, 22:32
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Vad menar du? Tretton soldater kan inte ha fel.  :) Visshult var utan tvivel en soldatrote i Norra Vi. Men om det är husförhörslängderna du letar i, bör du begrunda vad Lars citerade från Bygdeband (närmare bestämt här: http://www.bygdeband.se/plats/314645/sverige/ostergotlands-lan/ydre/norra-vi/hult/) och istället leta efter "Hult".

Jag vet inte alls vilken tid din fråga avser, men jag ser att det under en stor del av 1800-talet fanns en hemmansägare vid namn Sven August Svensson i Hult (se t ex Norra Vi AI:11, s 60 och AI:12, s 54). Kanske han är den du söker?
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-05-08, 19:45
Svar #5

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej på er och ledsen att jag har varit sen att svara er.
När jag fick källorna så blev det enklare. Jag hade tittat på Wisshult och inte bara Hult. När jag sedan hittade familjen
så gjorde jag en enkel sökning i mitt släktträd och hittade faktiskt denna familjen. Så tack vare er två så hjälpte ni mig att lösa problemet.
Ha en fortsatt bra dag! :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna