ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blå porten och Prag, två kaféer  (läst 2260 gånger)

2006-01-29, 09:14
läst 2260 gånger

Kicki Walström

Hej!  Har efter att jag läst min mors dagbok från 1940-talet blivit nyfiken på några saker som jag vore tacksam om någon kände till. Dessa frågor gäller Sundvall.  1, Vet någon något om kaf?erna Blå Porten och Prag. Vart låg de t.ex (Blå Porten verkar lligga i Skönsberg någonstans)  2, När hon skriver att hon gick på Ströget vart var hon då? Vad kallades Ströget i Sundsvall förr?  3, När startade biogrferna Svea, Saga och China  4, 1943 den 6 november gick de fackeltåg till minne av Gustaf Adolf-dagen. Känner någon till hur, under vilken tid m.m. den firades.  5, Vart låg dansstället Wivex på 1940-talet?  Ja, detta blev kanske lite många frågor på en gång men jag kanske kan få svar på någon om jag har tur.   MVH  Kicki

2006-01-29, 14:32
Svar #1

Utloggad Nina Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-03, 15:05
    • Visa profil
Hej Kicki! Lite?Sundsvalliana: Prag låg på Thulegatan i centrala Sundsvall, Blå Porten låg strax innan Fläsians badplats, E4 söderut. Till Blå Porten hade man utflykter bl.a. på Fettisdagen! Varm choklad och semla! Ströget var Storgatan mellan Skolhusall?n och Bankgatan. Wiwex öppnad 18 okt. 1941 på Torggatan 16. GA- dagen firades av bl.a. scouter på kvällen med fackeltåg genom stan och gudstjänst i kyrkan. Källa: Egna minnen och Sundsvalls historia del III 1997 MVH Nina

2006-01-29, 15:49
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej!  Tusen tack för uppgifterna Nina. Jag fick nu svaret på det mesta jag frågade om, toppen! Även på en sak jag funderade på hemma här nämligen vart hon var när hon gick på SS-julfest 1943, blev lite fundersam eftersom det var mitt under kriget men du gav mig svaret, det betyder ju givetsvis Sundsvalls scoutkårs julfest.  Tack, ska titta på biblioteket efter boken du nämner, kan ju finnas mer av intresse där.  MVH  Kicki

2006-01-29, 17:15
Svar #3

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Kicki!  Sveateatern invigdes 1912. Numera visas ingen film där: den används av Teater Västernorrland. Huset ritades av den välkände arkitekten Ragnar Östberg som också bl.a. ritat Stockholms stadshus. Uppgifterna har jag hittat i en bok som heter Sundsvall då och nu av Ann Kristin och Curt Bladh, utgiven 2004 (ISBN 91 87 005 10 7). Nina: vem har skrivit Egna minnen och Sundsvalls historia? Min pappa är från Sundsvall, bodde där från 1923 (f-år) till 1950. Han nämner i sin dagbok från krigsåren att han strögade med olika vänner (flickor och pojkar). När jag läste detta första gången tyckte jag det var lite lustigt - för mig fanns/finns Ströget i Köpenhamn... Mvh Bibi

2006-01-29, 20:13
Svar #4

Kicki Wahlström

Hej Bibi!  Tusen tack för uppgifterna om Svea biografen.  Med anledning av ovanstående om Ströget och som du skrev Bibi undrar jag om någon vet varför eller om det fanns någon speciell anledning det kallades så eller är det helt enkelt för att detta var gatan med  de flesta affärer.  MVH  Kicki

2006-01-30, 00:15
Svar #5

Utloggad Kurt Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-03-17, 18:47
    • Visa profil
Hej Kicki. Förvisso var det där på Storgatan som flesta affärerna låg, men framförallt minns man kvällarna på Ströget. Där kollade vi killar in flickorna som var ute och strögade. Liksom flickorna kollade in oss killar. Sedermera blev det raggarstråk där på Storgatan m.fl. gator. /Kurre

2006-01-30, 12:01
Svar #6

Kicki Wahlström

Ytterligare en gång tack för informationen, nu till Kurt!!  MVH Kicki

2006-06-08, 19:43
Svar #7

Utloggad Lennart Decker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2016-12-13, 18:06
    • Visa profil
Till Kicki Det fanns 5 biografer i stan,Konsert mitt emot Saga,och Röda Kvarn i Allen mitt för spårvagnarna på östra sidan.Själv var jag med och körde filmer på Cinabiografen,på 40 talet.Wivex var dansställe oftast fredag ,lördag ibland onsdag.Husband lång tid var Charles Redland.Lill Babs startade sin vokalisttid där,Simon Brehm förekom då och då. Lill Babs bodde i en etta på Sjögatan.Simon var nog husfar.På Dagarna var Wivex bordtennishall där förekom mycket kända namn som Ottberg och Elm- Blad,Flisberg med Flera.Själv var jag med i scouterna och var med i de fackeltåg du nämt ovan. Konditori Prag låg i hörnhuset på storgatan som  vätter mot Allen tror det är en uraffär där nu. Sommarjobbade på bageriet på norrmalm,och fraktade bakverk till kondiset.P.S.har många minnesplatser. till Kurt Granholm är du bror med Sören? Mvh Lennart D.

2006-06-08, 21:07
Svar #8

Kicki Wahlström

Hej Lennart!  Tusen, tusen tack för informationen jag fick. Nu fick jag lite kött på benen. Jag försöker att skriva en släktbok om min mors liv. Hon har skrivit dagbok varenda dag från 1943, jag försöker nu göra något läsbart om detta så att den kan gå vidare i släkten sedan. Mamma är uppväxt på Skönsmon.  MVH  Kicki

2006-06-09, 16:11
Svar #9

Utloggad Lennart Decker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2016-12-13, 18:06
    • Visa profil
Till Kicki Rättelse mitt kondis skall vara Palms.Prag måste jag få återkomma till. Mvh Lennart.

2006-07-02, 01:05
Svar #10

Utloggad Kurt Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-03-17, 18:47
    • Visa profil
Lennart. Nej,jag är inte bror med Sören, men kanske Nina är det. Prag låg längst ner på Thulegatan vid Sjögatan. Strömbergs färg tog visst över deras lokaler. /Kurre

2006-07-02, 20:56
Svar #11

Kicki Wahlström

Hej Lennart och Kurt!  Tusen tack för hjälpen båda två!!!!  MVH  Kicki

2006-07-29, 13:49
Svar #12

Stig Nahlbom

Hej! Andra betydande,centala dansställen i Sudsvall var Hällan (Logen Hälleberget) - numeera nedbrunnet och FolketPark.

2006-12-30, 15:19
Svar #13

Inger Grotteblad

Hej!  Om du går in på http://svt.se/oppetarkiv och söker på ordet Sundsvall hittar du filmer från 40-talet om Medelpad och Sundsvall. Bl a finns en fin sekvens om konditoriet Prag.  Gott Nytt År önskar Inger Grotteblad (f.Bosk)

2006-12-30, 22:01
Svar #14

Kicki Wahlström

Hej!  Tusen tack för tipset Inger!! Ska genast söka där.  MVH  Kicki

2006-12-31, 15:13
Svar #15

Utloggad Lennart Decker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2016-12-13, 18:06
    • Visa profil
Tll Kicki Såg att jag bara skrev om Wivex,inte var det låg. Om du står på Hedens östra sida och ST på vänster och stadshuset på höger,så låg Wivex rakt åt  väster.Tror det är HSB,det ligger en garageport, till höger om denna läg en ljus träentre med svagt uppåt lutande tak med Ljusskylt i neon med rött ljus.P.S.var där för första gången 1947 och hörde Svend Assmunsen.MVH Lennart D,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna