ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gateway ancestor - Ingångsana  (läst 1210 gånger)

2016-05-01, 13:29
läst 1210 gånger

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Det saknas en vedertagen svensk översättning av begreppet gateway ancestor. En gateway ancestor är en person som leder till oväntade/avvikande anor i en antavla, t. ex. adliga anor i en antavla annars präglad av allmoge, eller judiska anor (via någon ana som konverterat från judendomen till exempelvis kristendomen) i en antavla annars präglad av kristna anor, och så vidare.


Eftersom gateway betyder inkörsport eller ingång, så föreslår jag begreppet ingångsana, eftersom en sådan ana är en "ingång" till dessa avvikande anor.

2016-05-01, 14:15
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra att begreppet diskuteras. Osäker på om det gjorts här tidigare.


Ibland har jag använt begreppet "grindana". Ett alternativ.


Vänligen,
Olle


Här illustreras grind med en bild på Ture i Bjällebäck vid sin grind. En av min barndoms farbröder.
För mig är det helt klart på "vecka sia grinna hann sto".
Bild kommer när Gud är god ☺️
(Bild finns i FB-gruppen Svensk Genealogisk Tidskrift där jag citerat Dig Johan.)

Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna