ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: På trettonde året  (läst 945 gånger)

2016-04-26, 22:53
läst 945 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
Hur gammal är man när man är på trettonde året? Det borde vara när man har fyllt tolv men inte tretton. Man påbörjar ju sitt första år den dag man föds och alltså sitt trettonde år den dag man fyller tolv.

Jag har stött på en bouppteckning gjorde den 27 maj 1760 där man räknar upp barnen Daniel på 13de, Anders på 10de, Karin på 4de året och Bryngel 3/4dels år gammal. Enligt husförhörslängden är de födda 1746, 1750, något svårläsligt och 1761. Det kan stämma rätt bra för Anders, men Daniel måste ju ha fyllt 13 minst. För Bryngel stämmer det inte alls, men det är inte en språkfråga så det kan vi lämna därhän.

Frågan är alltså om man med "på trettonde året" kan ha menat att han har fyllt tretton.

2016-04-27, 01:09
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:22
    • Visa profil
Jag tror snarare att det är felräknat eller fel bokfört, har du födelsenotiser eller bara Hfl?

2016-04-27, 08:23
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
Det är Bolstad i Dalsland och där finns inga kyrkböcker före 1763, så bouppteckningen och Hfl som börjar 1768 är allt jag har. Daniel har samma födelseår som en Daniel Andersson i samma by (Kårebyn) i senare Hfl. Bryngel Andersson bor då på en annan gård i byn med modern Ingeborg Persdotter boende hos sig. Så har jag kunnat etablera sambandet. Mitt problem var att moderns man 1768 hette Per. Jag misstänkte därför att hon tidigare hade varit gift med en Anders. Eftersom det inte finns några kyrkböcker undersökte jag om det fanns någon bouppteckning efter en Anders i Kårebyn vid passande tid, och det gjorde alltså. Vad gäller Bryngel så är ju en möjlighet att hustrun var gravid när mannen dog, att den Bryngel som nämns i bouppteckningen dog snart efter och att det nya barnet föddes 1761 och också fick namnet Bryngel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna