ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Persdotter  (läst 908 gånger)

2016-04-25, 14:37
läst 908 gånger

Utloggad Carrie Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 21:49
    • Visa profil
Hej!
Söker föräldrar och ev. syskon till Anna Persdotter f. 1782 Holmtjärn Grythyttan. Hon finns bl.a på Hällefors AI:7 s.148. Hittar henne inte bland födda Grythyttan. Hon finns bland döda Hällefors F:4 bild 132. Där står det att fadern heter Petter Jansson och modern Carharina Nilsdotter. Mycket tacksam före hjälp. Mvh Carrie

2016-04-26, 11:28
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Carrie!

Om jag inte misstar mig, gifte sig Anna Persdotter 1805-08-04 i Grythyttan med drängen Jacob Jacobsson (Grythyttan EI:1, s 64). I husförhörslängden (Grythyttan AIa:9, s 125) hittar man paret vid Högborns gruvor, och högre upp på samma sida Annas familj, som då bestod av Petter Janssons änka Catharina Andersdotter och Annas syskon.

Där uppges Anna vara född 1784-03-12 i "Väsby". Samma födelsedatum och -ort anges i den närmast föregående husförhörslängden (Grythyttan AIa:8, s 39). Familjen bodde då i Finnhult, dit de flyttat från Väsby 1787. Fadern drunknade 1794-01-16 (Grythyttan CI:5, bild 179 - AD Online).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-04-26, 16:09
Svar #2

Utloggad Carrie Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 21:49
    • Visa profil
TUSEN TACK Hans Olof Johansson, för ditt engagemang och utförliga svar ang. Anna Persdotter. TOPPEN!
Du har också hjälpt mig med Nils Falk för ett tag sedan. Då hittade jag inte funktionen för att tacka dig för ditt enormt fina arbeta. Dagens Ros till dig!
Mvh Carrie  :) [size=78%] [/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna