ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnell  (läst 1140 gånger)

2016-04-24, 16:32
läst 1140 gånger

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Hejsan!

Jag har en gren av mitt släktträd som legat outforskad sedan jag först blev varse att den fanns, för ca 15 år sedan.
Släktnamnet är Björnell, och jag gjorde först lite enkla sökningar på google, utan att få fram något nytt, så jag chansar här, att någon vet något.

Om jag börjar med en dotter i familjen, Catarina Charlotta Björnell, född 1792-05-23 i Svea Livgardes församling. Jag hittade henne i en födelsebok, C1 Ver:a sid 15a, och utifrån detta har jag även hitta familjen i en husförhörslängd, 1791-98 AIb:1 sid 34.

Således hittar jag föräldrarna, Johan Jacob Björnell och hustrun Catarina, födda 1763 resp 1762. På mamman har jag inte ens ett efternamn, så det tycks ju bli en ännu större utmaning.

Här börjar mina problem. Svea livgarde verkar bestå av flera församlingar, och jag hittar inte föräldrarna i någon av dem, och jag vet inte hur denna organisation är uppbyggd. Eftersom inget finns angivet om deras födelseförsamling, så  vet jag ju inte ens om jag söker i rätt församling.

I stort sett hela min släkt finns i olika landsortsförsamlingar, och jag får intrycket att det är en annan organisation i Stockholm.

Någon som känner igen släktnamnet och vet mer, eller kan tipsa mig hur jag kommer vidare?

2016-04-24, 17:03
Svar #1

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Lars-Erik!

Via ett "träd" i ancestry.se har jag hittat följande information.
.
"trädet" Lille-Mors SLÄKTFORSKNING Huvudträdet"
.
I trädet hittar jag din "dotter" Catarina Charlotta Björnell, född 1792-05-23, i Svea Livgarde
Fader: Johan Jacob Björnell, född 1763, i Finska (AB)
Moder: Christina eller Catarina Charlotta Eklund, född 31 maj, 1759, Uppsala Domkyrka (C)
Både Christina eller Catarina finns i trädet
.
Se källa för Christina eller Catarina Charlotta Eklund
Uppsala Domkyrkoförsamling Födda Ca:4 (1736-1756) Bilf 190/ sid 185, AID:  v126696.b190.s185 via Arkiv Digital
Fader: Anders Ekelund
Moder: Greta Tenberg
.
Jag kan inte garantera att uppgifterna är rätt, men det är väl värt ett försök att följa tråden.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D










2016-04-24, 20:26
Svar #2

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Tack för ditt svar Monica!

Intressant med uppgiften att Johan Jacob Björnell skulle vara född 1763 i Finska förs... Med min vanliga otur så har jag nu läst den födelseboken från 1762 tom 1764, och inte hittat en enda Johan Jacob.

Födelseåret på Catarina Charlotta stämmer ju inte med det som står i husförhörslängden, vid tiden då hennes dotter med samma namn föddes, men det är ju å andra sidan inte det första felet man hittat i kyrkböckerna :)

Det som stör mig är att dessa böcker innehåller så lite detaljer, som tex födelseförsamling, "inflyttad från", vigseldatum osv, vilket jag upplever att det finns mera av i norra Sverige. Ett litet steg i rätt riktning med detta, vilket jag så klart är tacksam för, men jag tittar nog till den här tråden då och då, medan jag chansar vilt och letar vidare.

2016-04-24, 21:13
Svar #3

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Lars-Erik!
.
Jag har suttit en stund och letat via Ancestry.se. Där har jag hittat information, som
gjorde att jag kunde fortsätta till Arkiv Digital.
.
Källa: Hedvig Eleonora församling CI:II (1758-1763) Bild 213, längst ner till höger, AID: v85579.b213
Född den 29 mars, döpt 1 april, 1763
Fadern: Hovskräddaren: Anders Biörnell
Modern: Christina Grönlund
.
Denna tråd kanske och är värt att kolla.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D

2016-04-24, 22:18
Svar #4

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Hej igen och tack Monica!

Jag är inte inne på Ancestry, men har ett abonnemang hos AD, så självklart är denna info guld värd!

Tack igen!
/Lars-Erik Hultin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna