ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 815 gånger)

2016-04-24, 10:34
läst 815 gånger

Utloggad Lisbet Nilsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 12:57
    • Visa profil
Hej!
Har stött på problem med att tyda ett ortnamn i Bällefors födelsebok (Arkiv Digital) C:1 (1688-1705) på Bild 106/ Sida 199. Mitt på högra sidan står: Olof Esbjörnsson och Brita Andersdotter ... det svårtydda ortnamnet "Stomsöö". .. fött d 18 - eller skall det vara 15? dec, döpt på.. Ryholm överstruket ... Hunnekulla d 21 dito. Namn Anders.
Har funderat och sökt på kartor och i ortnamnsarkivet efter en passande tolkning. Kan det vara "Stommen" som skrivs "Stomsöö" ?
Tacksam för hjälp!
Lisbet Nilsson

2016-04-24, 23:55
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-09-03, 01:05
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Lisbet!

Jag tycker nog att det snarare ser ut att stå "Stensöö". Inte heller det namnet tycks dock vara belagt i trakten. Däremot finns i den del av Bällefors socken som på 1750-talet  blev egen församling med namnet Beateberg en gård vid namn Stensrud, vilket enligt en anteckning i Ortnamsregistret även har skrivits Stensröd.

I Karlås, knappt en kilometer från Stensrud, föddes 1698-09-23 en gosse vid namn Jonas (Bällefors C:1, s 178). Föräldrarna uppges heta Oluf och Britta och kan kanske vara identiska med föräldrarna till Anders några år senare. Ett vittne uppges vara från "Stensrudh".

Ytterligare ett par anteckningar som kan ge ledtrådar finns på s 314 i samma bok. Den första gäller "Olufs son i Stensröd(?) Ästbiörn(?)" som avlidit 1702-07-07, och den andra en inte namngiven son till samme Oluf.

En mera noggrann genomgång av C:1 kanske kan ge ytterligare underlag.

Hälsningar
Hans Olof
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  

2016-04-25, 09:02
Svar #2

Utloggad Lisbet Nilsson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 12:57
    • Visa profil
Hej Hans Olof!
Tack för svar! Stensrud verkar troligt. De uppgifter du lämnar om ev. fler barn födda av Oluf och Britta, ger mig en skjuts i planerna jag haft att "göra om" hela forskningen med mer erfarna ögon än vad jag hade som nybliven pensionär -07! I och med DNA-uppgifter blev Anders Olofsson Mogrens födelseort aktuell igen.
Med vänlig hälsning
Lisbet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna