ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockaryd, Födelse och dopbok, CI:1 1689-1810 Bild 232/sid 444  (läst 938 gånger)

2016-04-20, 19:31
läst 938 gånger

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-05-10, 16:17
    • Visa profil
Min ana Elin Nilsdotter fick tydligen ett dramatiskt slut. Kan någon hjälpa mig att läsa denna långa dödsnotis

Med vänliga hälsningar

Jan Larsson

2016-04-20, 21:26
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Den 29 aug tildrog sig åter et nytt och wida olyckligare dödsfall ithy at soldaten Gumme Ståckströms hustru Elin Nilsdr i Bäckeryd Mellang(ård)s Soldattorp ömkligen tog sig sjelf af daga. Hon hade söndageb förut d. 24 aug under påstående Gz(gårdz)tjenst då hon ensam var hemma skurit sig med knif öfwer bröstkorgen; men icke til döds. Så snart detta blifvit bekant fogade man fördenskull genast anstalt at såret skulle förbindas och de både i huset och närmast deromkring boende tilsades at hafva noga upsigt på hennes förhållande och ej lemna henne ensam. Men om fm-dagen såg hon sig tilfälle at i något ärende utwisa den person (hennes egen dotter) som då war begripen uti at hålla wård öfwer henne, då hon genast utaf et grimskaft el. annan repstump, som hon någonstädes i stugan öfwerkom, tillagade en snara och upfångade sig dermed. Då dottern efter en knapp halftimma återkom war hon redan död. Efter all sannolikhet har hon tagit sig detta oråd före under påkommen sinnesswaghet och swårmodighet, twifwelsutan förprsakad deraf at mannen någon tid förut warit hufwudswag, så at han hela sommaren måst hållas under bewakning. I hwilket tilstånd hans upförande emot henna lär hafwa warit något sällsamt och oförståndigt, så at hon blifwit intagen af rädsla och wederwilja för honom (hwartill hon dock förmodl. icke med upsåt warit wållande) och som förstod intet bättre än at låta detta timliga bekymmer så aldeles öfwerwäldiga sig: ehuru hon ofta blef påmint at med bön och förtröstan kasta sin omsorg på Herran. Hon war eljest känd för et stilla och skickligt lefwerne all sin tid. - Detta hennes sjelfmord belf d 1 sept till Höga Landshöfdinge Ämbetet inberättadt hwarpå sedan fölgde Extra Ting i Swenerum d 23 sept då utslaget blef at hennes döda kropp skulle i kyrkogårdeb i stillhet begrafvas, hwilket skedde den 28 den septembr. Hennes ålder war något öfwer 53 år.

2016-04-20, 21:41
Svar #2

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-05-10, 16:17
    • Visa profil
Ett stort tack för ditt snabba och utförliga svar.
Nu letar jag bara efter hennes sinnessvaga man, Volontären Gudmund (Gumme) Persson Stockström. Som borde ha avlidit ungefär samtidigt. Men jag hittar honom inte.

2016-04-20, 22:19
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
En liten rättelse. Soldat Ståckström bodde på Ståckaryd Mellangårds  soldattorp.
Han avled 1791. Tyvärr har dödboken lucka 1791-1815.
Stockaryd (F) AI:1 (1789-1807) Bild 21 / Sida 29

2016-04-20, 22:46
Svar #4

Utloggad Jan W Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-05-10, 16:17
    • Visa profil
Jag har även problem med att hitta rätt Gumme/Gudmund Persson.
Först trodde jag att han var född 10 aug 1735 i Brohult Hjälmseryd
Sedan att han var född 24 okt 1742 i Boaryd, Hjälmseryd. Men i kyrkoboken står det att han var född 24 juni 1740! Jag har inte hittat någon Gumme/Gudmund född det datumet.

Däremot vet jag att han gifte sig 26 okt 1760 i Hjälmseryd. Där står att han var en dräng
från Bodaryd. Jag undrar vem han var.

2016-04-21, 16:09
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Enligt  KGFs databas fick soldaten Per Stockström  i Hultsjö, Svältestorp en son Gudmund 1740-06-24.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna