ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Underhåll till avskedad soldat  (läst 2513 gånger)

2016-04-20, 10:53
läst 2513 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Jag har bland mina anor en soldat som fick avsked 1813. I kassationsmönsterrullan står det:

"Oförmögen till kronans tjenst genom ärhållen oförsel wid kronarbete under Stralsunds Belägring får afsked och anmäles till underhåll"

Hur stort kan ett sådant underhåll ha varit? Kan det ha gått att försörja en familj på det?

2016-04-20, 12:56
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Den pension (gratial) som soldaten erhöll då han tog avsked från det militära räckte dock inte långt.
Det var ett bidrag men inte mycket mer.
 Om han var frisk och orkade kunde han få en tjänst som exempelvis dräng hos någon bonde eller enklare sysslor i socknen. Ofta var det dock fattigvården som väntade. Behovet av underhållsstöd var därför stort för en äldre soldat efter avslutad tjänstgöring, speciellt om han var sjuk eller skadad på något sätt.

Om en soldat var behörig till pension (gratial) finns vanligtvis en notering om detta i generalmönsterrullan då soldaten mönstrades ut. Det kan då stå "anmäles till underhåll" eller liknande formulering.
Under 1800-talet delade man in gratialisterna i 4 klasser. För klass 4, den lägsta klassen krävdes en ålder på 50 år samt 30 tjänsteår eller varit kommenderade i fält och genom sjuklighet eller andra åkommor var i behov av understöd. Fram till 1859 fick gratialisterna i denna klass 8 riksdaler per år.
Du kan läsa mer om detta och hur du söker information om din soldats pension på http://www.hhogman.se/soka_soldater_swe_pension.htm
 
/Hans

2016-04-20, 17:38
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Tack för bra svar. Jag hittade honom i Krigsmanshuskontorets rulla. Där framgår att han tillhörde tredje klassen, alltså 12 rdr per år. Arten av skadan har jag dock inte hittat. I hfl står det bara att han är bräcklig och fattig.

2018-02-04, 17:13
Svar #3

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Han hette händelsevis inte Jonas Setrin?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna