ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2013  (läst 1509 gånger)

2012-01-03, 22:16
läst 1509 gånger

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Till Johan Lindberg
Märta Tolsdotter dog 22 mars 1747 och uppgifterna om hennes födelseår och föräldrar finns i dödboken Tuna C:1 sid 219. Hon finns däremot inte med i dopboken. De angivna föräldrarna Tol Kristmansson och Sigrid Sunesdotter återfinns i HFL AI:1 uppslag 24.Tol i Skallböle död 1705 enligt dödboken.
Märtas make Karl Ersson (död 17690223) gifte sig 17480525 med änkan Rakel Persdotter i Rude. Märta är min mf ff ff mor.  
 
Mvh Lennart

2012-01-03, 22:35
Svar #1

Johan Lindberg

Att hon inte finns med i dopboken måste ju innebära att hon inte är född i april 1698. Kan hon stå med någon annanstans i samma dopbok eller helt enkelt vara född i någon annan socken?
 
Intressant med vårt avlägsna släktskap! Innebär detta alltså att Karl Ersson (1701-69) är din morfars farfars farfars far? Deras son Samuel Karlsson Bolinder (1735-1805), som var gift med gästgivaredottern Margta Olsdotter Källström (1738-88), var min morfars mormors morfars far. Hans son Olof Samuelsson Bolinder (1778-1838) var min morfars mormors morfar. Olof slog sig ner i Storboda i Torp med sin hustru, smedsdottern Brita Katarina Ersdotter Axlund, i slutet av 1700-talet och fick en stor barnaskara, där min morfars mormor mor, Sigrid Märta Olsdotter Bolinder (född 1822) ingick.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2012-01-03, 22:57
Svar #2

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Eller också har hon bara blivit bortglömd när dopboken skrevs, det är inte helt ovanligt. Den svårfångade Brita Katarina och hennes man Olof var föräldrar till min mf ff. Han hette också Olof (1815-1865) och tog namnet Bodin.

2012-01-03, 23:20
Svar #3

Johan Lindberg

Brita Katarina är svårfångad om något - så svår att jag i perioder har lagt henne på hyllan. Enligt Torp AI:11a (1846-1854), bild 237 / s. 220, flyttade hon till Stöde 1847. I Stöde AI:9 (1843-1850), på bild 240 / s. 230, fann jag henne i Ökne, där det står att hon utflyttat till Stockholm, utan hänvisning varken till vilken församling i Stockholm eller vilket datum och år. Där tar det stopp för mig - vet du möjligen vilken församling i Stockholm hon flyttade till?  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2012-01-04, 00:02
Svar #4

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Nej, jag har också fått stopp där. Enligt HFL har hon fått nattvarden i Stöde 8/3 1849, så hon bör ha flyttat efter detta datum och före utgången av 1850. En del församlingar i Stockholm har register till inflyttningslängder (BIb), en möjlig sökväg om man har gott om energi någon dag

2012-01-04, 14:52
Svar #5

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2021-02-08, 17:37
    • Visa profil
Johan, jag vill bara rätta dej lite ang Samuel Carlsson Bolinders hustru, hon var inte den du skriver ovan.  
 
Margareta Olofsdotter Kjellström gifte sej 1774-12-26 med Anders Sivertsson sammanvigdes norska drängen Anders Sivertsson och gaml. gästgifvarens dr Greta Kiälström och var gift med honom till sin död 1788-11-06 Hustru Margareta Olofsdr Kjellström wid kyrkan, håll & styng?, 50år 6mån.
 
Samuel Carlssons hustru lever ju betydligt längre i Rude, Tuna.
 
(Meddelandet ändrat av ina 2012-01-04 14:54)

2012-01-04, 15:26
Svar #6

Johan Lindberg

Jaha, det här var märkligt - vem var då mor till Samuel Karlsson Bolinder? Det var ett tag sedan jag sysslade med denna ana...  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2012-01-04, 15:39
Svar #7

Johan Lindberg

Samuel Karlsson Bolinder och hans hustru Margta Olsdotter finns i Tuna AI:7 (1803-1814), på bild 106 / s. 130. Samuel dör den 14 november 1805 och försvinner därmed ur längden - men vad händer med hustrun? Vart tar hon vägen och när dör hon?
 
Och än viktigare - varifrån kommer hon? Jag har bevisligen missat något fundamentalt här!
 
Vänligen
Johan Lindberg

2012-01-04, 18:08
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 12:13
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Johan!
 
Margreta Olofsdotter dör nästan precis två år efter sin man, 1807-11-01 (Tuna C:2, s 231). Hennes ålder uppges då vara 66 år, 5 månader och 14 dagar, vilket bör ge födelsedatum 1741-05-18.  
 
I vigselnotisen (1767-11-01 - Tuna C:2, s 1) uppges hon komma från Bällsta. Jag kan inte hitta henne i Bällsta vid denna tid, så man vågar kanske förmoda att det är hennes födelseort.
 
Enligt födelseboken (Tuna C:1, s 114) föddes en Margeta 1741-06-26 i Bällsta. Föräldrarna hette Olof Bill och Margeta Olofsdotter. Det skulle inte förvåna mig om hon är den du söker.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-01-05, 19:20
Svar #9

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2481
  • Senast inloggad: 2021-05-01, 15:17
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Jan Nilsson
 
Jöns Olofsson från Jämtland anges hela tiden vara född 1791 - från det han dyker upp i Tuna (Tuna kyrkoarkiv AI:9/133) och sedan i Stöde till sin död. Han kan alltså inte vara identisk med Olof Röbergs i Rörön son Jöns f.1798 (sistnämnde torde istället vara den Jöns Wennberg som också var bosatt i Rörön - se Bergs kyrkoarkiv AI:9/181).
 
Jöns Olofsson i Edsta uppges sedermera vara född i Berg. Det behöver inte tolkas bokstavligt, utan avser vanligen pastoratet med samma namn. D.v.s. hemorten kan vara vilken som helst av socknarna Berg, Rätan och Klövsjö.

2012-01-06, 11:09
Svar #10

Utloggad Jan Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 20:32
    • Visa profil
Jag ska kolla upp Jöns Wennberg, verkar spännande med en ny kandidat.

2012-01-18, 13:31
Svar #11

Johan Lindberg

Hej Hans!
 
Tack för hjälpen - det verkar vara rätt Margta. En undring bara - var finns föräldrarna i husförhörslängden? Jag kanske bara är dålig på att läsa äldre stilar men kan inte hitta varken henne eller föräldrarna i Tuna AI:3 (1745-1759) någonstans på eller efter bild 31 / sid 26, där Bällsta börjar. Vet inte heller var Bällsta slutar, eftersom stilen är så otydlig.  
 
Hittar du dem?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2012-01-18, 16:31
Svar #12

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2021-02-08, 17:37
    • Visa profil
Mor och dotter med samma namn Margareta Olofsdr, finns hos brodern (morbror) Hans Olofsson i Bällsta, av fadern syns inget där. Där står visserligen födelseår 1740 på henne, men hon fanns i Bällsta ända fram till 1767. Även Mormodern Ingrid Tholsdotter finns hos honom och då är vi väl inne på samma släkt som inläggen längst upp på sidan.
 
Tuna AI:3 (1745-1759) Bild 35 / sid 30 (AID: v122770.b35.s30, NAD: SE/HLA/1010212)
Tuna AI:4 (1747-1757) Bild 7 / sid 9 (AID: v122771.b7.s9, NAD: SE/HLA/1010212)
Tuna AI:5 (1755-1771) Bild 39 / sid 28 (AID: v122772.b39.s28, NAD: SE/HLA/1010212)

2012-06-05, 13:15
Svar #13

Utloggad Henrik Hälldin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 17:31
    • Visa profil
Hej,
 
Söker föräldrarna till Erik Wilhelm Ekberg f 24/9 1794 samt hans maka Märta Larsdotter f 6/8 1793.
 
Hittar dom tillsammans som tidigast i Tuna Husförhörslängd AI:7 s.189
Sedan i AI:8 s 102 samt 101
AI:9 s 125
A:10 s 120
 
Deras dotter Wilhelmina Ekberg f 20/1 1822 i Tuna är den person jag härstammar ifrån.
 
Tyvärr hittar jag inte föräldrarna i Födelseböckerna men via Indigo hittade jag några fler källor.
 
Selånger A:7 s193
Sundsvall AI:3 s274
 
Kan Wilhelm Ekberg vara inflyttad från t.ex Finland? Har sökt runt i hela Medelpad utan att hitta någon Ekberg med äldre födelseår än Wilhelm.
 
Tacksam för all hjälp
 
mvh
Henrik

2012-06-06, 10:51
Svar #14

Utloggad Louise Vedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-11-27, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Söker Isac Isacsson gift med Ingeborg Johansdotter I Norrböle Attmar. Ingeborg var född 17820928 i Norrböle och gifte sig först med Erik Högbom 1803 och efter hans död med Isac Isacsson 1821. Isac Var dräng i Tuna innan han gifte sig med Ingeborg men sedan tar mina sökfunktioner slut. Någon som har honom i sina rullar?
 
M V H  
 
Lollo

2012-07-08, 12:58
Svar #15

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Söker Manne o Hilma Karlsson från Vattjom som skänkte marken Torkarlsberget till
hembygdsföreningen i Tuna. Borde vara runt 1930.
Jag har hittat en Emanuel Karlsson 1869 i dödboken, död 1954 boende i Vattjom.
Men hittar inte honom i Indiko. Om man söker på Hilma, kan det vara  
Hilma Severina Hällström? änka 1954 men inte samma datum som Emanuel dog.  
Enl dödboken 5.
Emanuel gifte sej 1912-08-28.
De ska tillhöra vår släkt.
mvh Georg

2012-07-08, 13:28
Svar #16

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2360
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 07:24
    • Visa profil
Hej Georg,
 
Om vigseln var 1912-08-28 så är namnen Henrik Olof Emanuel Karlsson f.1877--07-31 och Hilma Severina Hällström f.1872-10-31.  
Källa Tuna EI:3 (1895-1914) Bild 720 / sid 64

2012-07-08, 13:37
Svar #17

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Tack Krister
Anade att det var nåt strul med datumen på Manne.
Ska kolla om jag hittar hans föräldrar på Indiko sedan.
/Georg

2012-07-08, 13:58
Svar #18

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Jag hade Manne inlagd som en Henrik 1877.
I Indiko heter han Henrik Olof, men Emanuel finns med
när man hittat rätt.
Så det stämmer med föräldrar mm
 
Tillägg: Manne Karlsson var kusin med min farmor Alexandra N. o hennes syskon.  
Tore Karlsson f.1733 skräddare som förmodligen gett namn åt Torkarlsberget  
tillhör samma släkt i Vattjom 1.
Tackar, Georg
 
(Meddelandet ändrat av Georg_n 2012-07-09 10:49)

2013-01-11, 22:43
Svar #19

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Georg: Tore Carlsson född 1733 var en bror till  Samuel och mycket riktigt fick Torkarlsberget sitt namn efter honom. Markerna runt berget kallades Torkarlsängarna ända till i början på 1900-talet när det byggdes flera hus av samma slag där till ett enhetspris. Platsen heter därefter Epadalen.
Förväxlingen mellan Margareta Olofsdöttrarna har gjorts och dokumenterats av Helge Nyberg, som för det mesta har alldeles rätt i sin forskning, som finns på CD-skivan Medelpadsregistret.
Men varifrån kommer namnet Bolinder på skräddaren Samuel Carlsson? Jag har aldrig sett det någonstans? Vore intressant att få veta.
Tack på förhand.
Doris

2013-01-12, 15:19
Svar #20

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Näst översta inlägget på denna sida finns mer om Bolinder.
Epadalen heter väl Ängom om man tittar på dagens kartor.
Att lägga till ett extra efternamn blev ett måste när
det blev för många som i detta fall hette Karlsson.

2013-01-12, 15:49
Svar #21

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Jo, det var där jag såg Bolinder. Men var, i vilken källa finns det taget?
Epadalens ursprungshemman är Vattjom och Ängom. Målstabönder hade t.o.m. sina utmarker där, så fortfarande finns fastighetsbeteckningar som skvallrar om hur de olika skiftena gått.

2013-01-12, 15:58
Svar #22

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Doris !
Namnet Bolinder kommer från vigselboken Hassela EI:1. Sonen Olof Samuelsson som blev gift 1799 kallar sig då Bolinder. Hans far Samuel har fått samma namn troligen av bara farten. Jag har inte sett namnet någon annanstans varken på far eller son, men familysearch har tidigare spritt uppgiften. Nu kan jag inte hitta den där heller.  
Mvh Lennart

2013-01-12, 17:03
Svar #23

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Lennart!
Tack snälla du för den uppgiften. Nu förstår jag hur det gått till. Ibland sprids felaktiga saker på nätet genom att man lägger ut  en ana, som man bara själv har fått, som någon annan gjort o.s.v. Det är bäst att först kolla källorna.
Samuel Carlsson är min mf fm ff, därför blev jag intresserad. Denne Olof Samuelsson var han född 1778? Han var i så fall bror till min mf fm far, som hette Carl Samuelsson. De var många bröder i den där kullen.
Mvh Doris

2013-01-12, 19:01
Svar #24

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Olof var född 17780315 i Tuna och död 18380913 i Torp. Han var min mf ff far.

2013-01-12, 19:53
Svar #25

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6045
  • Senast inloggad: 2021-05-10, 01:23
    • Visa profil
Man ska alltid kolla källorna. Att ge sina anor namn de aldrig burit liknar mormonernas tilltag att döpa postumt. Det är både oförskämt och en historieförfalskning. Hur tänker den som gör så?

2013-01-13, 19:02
Svar #26

Utloggad Regina Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 339
  • Senast inloggad: 2021-02-08, 17:37
    • Visa profil
Kristina, hur menade du nu? Är det prästen som skrev vigselnotisen eller oss som använt vad som står i den som du menar är oförskämd och begår historie förfalskning i detta fall?
 
En liten reflektion jag gjort genom åren i flera av församlingarna jag forskat häromkring är att många personer benämns med släktnamn just vid vigseln och inte i husförhörslängder eller senare när barnen föds och döps. Är det då fel att även kalla dem eller skriva in även släktnamnet?

2013-01-14, 09:45
Svar #27

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2021-04-28, 10:16
    • Visa profil
Om ett  namn bara förekommer i en källa får man nog anta att det inte användes av personen, och då bör vi inte heller göra det. Jag har sett ganska många exempel på att unga män tar ett tillnamn när de flyttar hemifrån (och ev. gifter sig) men sedan ganska snart återgår till det gamla. Det var ju lika lätt att ta bort som att lägga till ett namn.  
När det gäller skräddaren Samuel Carlsson i frågan här ovan har han, sannolikt av prästen, blivit tilldelad ett namn som sonen för tillfället använde.

2013-01-14, 13:11
Svar #28

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Skräddare Samuel Carlsson hette aldrig mer än Carlsson i efternamn. Inte ens på sidan 130 i A1:7 Jag har noga på nytt gått igenom alla kyrkböcker från det han föddes tills hans död.Det var nog bara hans bror Olof, som under en kort period i livet tog namnet Bolinder, vilket Lennart förut SÅ utförligt bra beskrev.
Jag tror att missar inträffar mest på grund av ens iver att få fram en antavla, visa den för andra på nätet, utan att först kolla i källorna ordentligt. Det hela beror nog mera på slarv än illvillighet. Föväxlingar sker ju ständigt.

2013-01-14, 17:06
Svar #29

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Jag håller ändå med Regina, om ett extra namn använts under en tid.  
Vill man söka så finns det med på den personen. Hittar vi namnet Bolinder
i ett dokument, då vet vi var vi ska söka. Namnet har ju inte  
ersatts med något felaktigt. Om vi tar alla Lisa och Stina och Greta  
som användes men sällan var dopnamnet. Alla olika stavningar av förnamn mm.
Funkar inte vid datorsökningar osv.
Var och en väljer vad som funkar bäst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna