ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Stina Ericsdotter f.1723 i Österåker?  (läst 1094 gånger)

2016-04-19, 11:12
läst 1094 gånger

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej släktforskarna!
Jag behöver era hjälper om Maria Stina Ericsdotter(Ersdotter) f.1723-05-08? Jag har tittat på Disbyt om Maria Ersdotter f.1723 i Österåker,Södermanland men hittade jag inte hennes födelsebok i Österåker Södermanland och kanske fel plats så vänder jag till Arkiv Digital på hennes födelsebok i Österåker f.1723-05-08 så det kanske rätt men jag vill hjälpa av er att tittar på bilder som jag skickar här som de bosatte sig i Garn,Nytorpet och Axelsta.  Det kan vara stämmer att hon föddes i Österåker, Stockholm och inte Österåker,Södermanland.


Hon gifte sig med Anders Jönsson(Jonsson)f.1727-11-29 i Vidbo men står där Rö. De fick barn: Greta f.1754-01-04 i Garn och Brita f.1757-06-27 i Garn, Maja f.1763-06-16 i Garn. Inhyes änka Brita Carlsdotter f.1695-06-24 i Kulla.

Hoppas att någon av er kan hjälpa mig om det är rätt födelseplats-:)? Jag har tittat på födelsebok i Österåker 1723 som står där Maria f.1723-05-06 men döpt 1723-05-08? Det kan vara rätt person? Hennes fader är Eric Lang och moder Brita Carlsdotter men svårt att se vad står där bygården... Thuna eller annat ort? Kan ni hjälpa mig att vad står där gården-:)?


Så jag kan vidare till släktforskning på bakåt längre!

Vänliga hälsningar
Andreas Lindblom

2016-04-22, 11:29
Svar #1

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej släktforskarna!

Någon som kan hjälpa mig här med bilden som jag skrev tidigare inlägg om vilken bygården som Maria föddes 1723 där i Österåker? Jag försökte zooma in igår på Arkiv digital igen och tittade igenom vad står där vid födelsebok-:) Står där är vid Thuna eller annan gården? Det skulle vore roligt att få veta vilken gård och fader Eric Lang och moder Brita Carlsdotters födelseårtalet som jag kan hittar i husförhör och vidare lite bakåt tiden längre eftersom min bekant och jag är kanske släkt med varandra-:) Det är roligt att när man kanske släkt med varandra om långt i släktgrenar!

Hoppas att någon vet vad heter bygård som står där födelsebok?


Vänliga hälsningar
Andreas Lindblom

2016-04-23, 12:35
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15321
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:22
    • Visa profil
Familjen bor i Kiörom, fadern är smed vid Thuna.

2016-04-24, 11:46
Svar #3

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Tack så mycket Eva! Det var Tuna i Körom!


Svårt att hittar dem denna familjen som det finns inte med på husförhör! 1735 talet finns ingen om Erik Andersson Lang och Brita Carlsdotter med deras barn i Tuna,Körom i husförhör. Jag vet inte när dog Erik Andersson Lang och Brita Carlsdotter. Kanske vet någon av er här om Erik Andersson Langs död årtalet och Brita Carlsdotter?


Bästa hälsningar
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna