ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eskilstuna Kloster och Fors AIc:3 (1805-1809) Bild 28 / sid 22  (läst 1072 gånger)

2016-04-17, 18:23
läst 1072 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vad i all sin dar står det här om Eric Öberg? Jag klarar inte att tyda allt. Vore tacksam för hjälp.

Nästan ursinnig av begärelse att få Hammarin till hustru, fick han henne genom lägersmål. Knappt gift med henne, innan han började oenighet, trätor och slagsmål. Därom övertygad, har han pliktat med vatten och bröd i Nyköpings arrest 2ne ggr. ? ? d 29 nov 1805. 1806 15/4? Varit på W?. Hustrun ….?

Eskilstuna Kloster och Fors AIc:3 (1805-1809) Bild 28 / sid 22 (AID: v54796.b28.s22, NAD: SE/ULA/10226)

 

2016-04-17, 19:52
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Marianne!

Såvitt jag kan se har du fått det allra mesta rätt. Så här tycker jag att det står:

"Nästan ursinnig af begärelse at få Hammarin til hustru, fick han
henne g[eno]m lägersmål; Knappt gift med henne, innan han
började oenighet, trätor och slagsmål. Derom öfvertygad, har
han pliktat med vatn och bröd i Nyköp[ing]s arrest 2ne ggr.
Annot[era]dt d 29 nov 1805. 1806 15/4(?) Varit på Wedwåg.
Hustrun avarissima et ingenio tortuoso.
"

Den latinska frasen om hustrun skulle jag översätta som "mycket girig och med opålitlig läggning".

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-04-17, 23:00
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tusen tack Hans Olof!

Tänk att du hittade frågan trots att "Nytt senaste dygnet" ser ut att inte ha funkat i många timmar - i varje fall inte i min dator!

Inte konstigt att jag inte kunde läsa det sista när det står på latin.

Vet du vad Varit på Wedwåg kan betyda? Min första tanke var att det kanske var en ort med något mentalsjukhus ed, men såg sedan att det är en gammal bruksort. Det kanske bara betyder att han jobbat där.

Mvh
Marianne

2016-04-18, 10:30
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Tusen tack Hans Olof!

Tänk att du hittade frågan trots att "Nytt senaste dygnet" ser ut att inte ha funkat i många timmar - i varje fall inte i min dator!

Inte konstigt att jag inte kunde läsa det sista när det står på latin.

Vet du vad Varit på Wedwåg kan betyda? Min första tanke var att det kanske var en ort med något mentalsjukhus ed, men såg sedan att det är en gammal bruksort. Det kanske bara betyder att han jobbat där.

Mvh
Marianne

Hej igen, Marianne!

Nej, det är inte mycket av Anbytarforum som fungerar i någon dator just nu. :'(

Jag såg din följdfråga igår kväll, men det var lite för sent för att då skriva något svar. Och nu på morgonen var det inte lätt att hitta tråden igen, eftersom jag hade glömt vilken ämnesrubrik den fanns under.

Jag tolkar det också som om han vistades i Vedevåg från 1806, eftersom det inte finns några anteckningar om att han skulle ha tagit nattvard eller deltagit i husförhör i Eskilstuna från detta år. För 1809 finns det sedan en anteckning om att han vistas i Torshälla.

Namnet Eric Öberg finns på åtminstone ett par ställen i husförhörslängden för Vedevåg (Lindesberg AIb:5, s 104 och 126), men det verkar röra sig om en helt annan, yngre person.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-04-18, 11:10
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Hans Olof!

Jag tror inte jag bryr mig om att forska vidare om Eric Öberg.
Men prästens anteckning var intressant.

Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna