ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak  (läst 1453 gånger)

2016-04-14, 12:02
läst 1453 gånger

Utloggad Ingela Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 13:45
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda dödsorsaken för min farfar, hemmansägaren Robert Johansson som, född 1888-03-07 och skriven i Bensbyn, Nederluleå församling, avled på Luleå lasarett 1931-04-05? Jag vet sedan tidigare och kan också tyda att dödsorsaken var meningit (hjärnhinneinflammation) men jag skulle vilja veta vad resten av texten under dödsorsak betyder. Jag vet också att texten 2800B är en koden för  hjärnhinneinflammation som användes som underlag för dödsorsaksstatistik.
Obs att texten Erysipelas och Jukkasjärvi hör till ant 72 alltså ant nedanför den om Robert Johansson. 
Bifogar 2 klipp, ett ur dödboken för Nederluleå församling och ett ur dödboken för Luleå lasarett.

2016-04-14, 15:36
Svar #1

Utloggad Emilia Linde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-05-10, 14:29
    • Visa profil
jag kan försöka ,
död 5 april 1931 Robert Johansson hans äga i rensbyn?hjärninflammation miningit född 88 7/3 ,gift, länslasarettet i luleå jukkasjärvi avi till luleå 8/4 1931
hemmansägaren robert johansson backstuga nederluleå socken encefalit =hjärninflammatin eller hemofili=ovanlig blödarsjukdom?

2016-04-14, 16:04
Svar #2

Utloggad Ingela Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 13:45
    • Visa profil
Tack för svaret Emilia. Farfar var hemmansägare (hem.äg.) i Bensbyn utanför Luleå (Nederluleå församling). Ordet backstuga är nog en misstolkning av namnet Bensbyn orden Erysiperas (?) och Jukkasjärvi i dödboken för Nederluleå hör till raden nedanför alltså nr 72.
Fler försök motses tacksamt!
M v h/Ingela

2016-04-14, 22:35
Svar #3

Utloggad Emilia Linde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-05-10, 14:29
    • Visa profil
haha jo men jag gav det ett tappert försök! men hur som helst verkar han ju ha dött utav hjärinflammation, och ordet erysiperas är iallafall en slags hudinfektion som oftast beror på streptokocker. På svenska kallas det rosfeber. Jag brukar inte försöka tolka gamla texter men i detta fall så handlade det om sjukdomar och det är jag ganska bra på.
mvh emilia

2016-04-15, 14:32
Svar #4

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:16
    • Visa profil
Han dog av Meningitis acuta purulenta av otitis media acuta, dvs
Akut varig hjärnhinneinflammation pga akut inflammation i mellanörat

på ren svenska: öroninflammation som spred sig in i hjärhinnan

Mvh
Christina
Eagle

2016-04-15, 15:00
Svar #5

Utloggad Ingela Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 13:45
    • Visa profil
Hej!
Jag har tills nu funderat över om hjärnhinneinflammationen kunde vara orsakad av TBC, som släkten varit drabbad av i decennier, men då var det nog inte så.

Varmt tack för svaret/Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna