ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sy / Sue  (läst 567 gånger)

2016-04-13, 12:17
läst 567 gånger

Utloggad Åke Sandahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-04-13, 12:17
    • Visa profil
Min mormor, Valentina Sue (eller Sy), föddes i Sankt Petersburgs svenska Katarina-församling
1893. Och hon dog q982. Hennes far, tulltjänstemannen Karl Rudolf Sy (stavat så enl den kyrkbok jag fann), föddes i Helsingfors 1866, flyttade till Ryssland 1867 (!). Familjen flyttade till Helsingfors omkring 1917-1918 och Karl Rudolf dog där 1928.

Men mycket är mystiskt med den släkten!
Enl en tidningdartikel i Idun 1922, skulle den franske författaren Eugene Sue vara
farfars far till Karl Rudolf. Detta är dock svårt att tro, då författaren ifråga enl uppgift (Geneanet) inte hade
några registrerade barn. För att utreda släktens öden kan alltså detta vara ett villospår.
Däremot finns det många hugenotter med namnet Sy efter 1685 som slog sig ner i
tyska Brandenburg.

Jag försöker nu istället gå bakåt, från min mormor, och följa fadersledet - men är amatör.
Hittills har jag hittat Karl Rudolf Sys far, Abraham Sy, gift med Wilhelmina Boisman. Enl min
mor skulle W Boisman komma från Österbotten (ej belagt).

Men sedan är det stopp! Jag kan omöjligtvis gå längre tillbaka.
Har någon på forumet ett tips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna