ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Man med tyska anor i Boden 1861  (läst 1562 gånger)

2016-04-11, 18:31
läst 1562 gånger

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Min morfars farmor, pigan Kajsa Stina Ersdotte född 1824-03-18 i Boden, hade kontakt med en man med tysta anor som resulterade att sonen Oskar föddes 1862-01-30. Enligt familjeskrönan var hon en krogpiga med dåligt ryktte, men att hon får anställning hos pastorn efter att sonen hade fötts motsäger väl detta.
Hon var ju 37 år när detta hände och hade inga andra barn än Oskar, kanske ville hon ha barn och struntade i konsekvenserna?

Att mannen hade tyska anor fråmgår av ett YDNA prov som en kusin, som har honom i faderslinjen gjort, vilket inte gav några användbara matchningar.

I husförhörslängderna kan jag inte finna någon misstänkt kanske var han en tillfälig besökare?
Vad kunde han ha för ärende i Boden 1861.Inget sörre projekt hade igångsatts i närheten 1861. Mönstergården Åminne som initierats av kronprins Karl och som beskriv i Fritz von Dardels "minnen" vid deras besök 1858, kan kanske engagerat en expert med tyska nonor?

Bifogar ett foto v Oskar!
Ulf

2016-04-12, 16:35
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Har du kollat i domboken efter mål som barnaföda?

Hälsningar
Håkan

2016-04-12, 17:13
Svar #2

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Jag har inte hitta någon renoverad dombok för Överluleå, bara småprotokoll, har både SVAR och ArkivDigital och har besökt Riksarkivet i Stockholm och läst domböckerna på miktofiche men bara för Nederluleå. Möjligen vet jag inte var jag skall söka. Det är dock tveksamt om det blev något mål, 1862 eller något senare så avkriminaliserades denna typ av sexualbrott, men jag kan vara felinformerad om detta.

2016-04-12, 17:35
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det är möjligt att han inte åtalades för lönskaläge, men modern kan ha stämt honom för att få underhåll.
Domböckerna för Överluleå tingslags häradsrätt finns på landsarkivet i Härnösand.
Du kan be dem ta sig en titt.

Om pappan verkligen var en exotisk besökare kan du ju också titta i traktens tidningar vid den tiden för eventuella spår efter honom.

Håkan

2016-04-12, 22:32
Svar #4

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Att mannen har tyska anor är en bedömning gjord av den svenska experten Peter Sjölund. Min kusin vars farfars farfar var dennna fader okänd var, har haplogrupp I-M263 vilken är vanlig i Sverige och även på de brittiska öarna och kanske beror på Scandinaviska vikingar. Birjer Jarl hade I-M269 om man undersökt rätt kvarlevor. Min kusin har trots detta endast  match med två amerikaner vars ana har ett tyskt namn. Avsaknaden av svenska matchningar gör att mannen troligen tillhör  en udda gren av I-M269. Har beställt en djupanalys av min kusins YDNA, den kommer troligen att ge mer information om mannens anor. Skall besöka Boden i höst, kanske kan jag göra efterforskningar då, mannen kanske inte är omnämnd men kanske aktiviteter som mannen kan ha deltagit i omnämns i lokala tidingar.


Den tiigare misstänkte grannen i Boden till pigan Kajsa Stina Ersdotter,  Johan Petter Granström d.y. är numera helt avskriven som misstäckt, får be hans ättlingat om ursäkt för denna löst grundad misstanke, vilken YDNA provet visade vara falskt!

2016-04-16, 16:53
Svar #5

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Ber om ursäkt men men mannen med tyska anor bör ha haft haplogrupp I-M253 inte det jag skrev!
Ulf

2016-05-22, 19:24
Svar #6

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Min kusin har genom ytterligare DNA prov (BigY) fått sin haplotyp förfinad till I-A8101. Han har endast 21 matchningar vilket bekräftar att det rör sig om en sällsynt gren av I-M253. Den ende bland de 21 testade som har  I-A8101 är N M Von Ruden vars släkt är från Oesdorf, Västfalen, Tyskland vars äldsta kända ana är Bernard Von Ruden född 1592.

Det beyder ju inte att en Von Ruden var i Boden 1861 men troligen fanns någon med gemensamma anor med denna släkt då i Boden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna