ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemfärdspenningar  (läst 844 gånger)

2016-04-11, 16:00
läst 844 gånger

Utloggad Pia Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 11:39
    • Visa profil
Hej

Jag undrar vad begreppet Hemfärdspenningar står för. Har hittat det vid olika tillfällen som ex. "...angående hemfärds-penningar åt soldater av Stockholms Garnison som för obotlig sjukdom erhålla afsked..."

Vad det en summa pengar man fick för att ta sig hem eller för att klara sig. Har även hittat uttrycket i mer civila sammanhang såsom " Kommunal utskylder till församlingen som inbegriper avlöning till flera löntagare inom socknen såsom klockar och skollärare med flera samt fattigvårdsavgift uppgår vanligen på 1/2 hemman till 20 riksdaler riksmynt. Hemfärdspenningar även på 1/2 hemman 13 riksdaler"

Tacksam för svar
Hälsningar
Pia

2016-04-28, 16:21
Svar #1

Utloggad Charles LaVine

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2017-11-16, 16:53
    • Visa profil
Kan väl betyda "resa pengar för att betäcka kostnader för hemresan.

MVH,

Charles LaVine

2016-04-29, 14:34
Svar #2

Utloggad Pia Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 11:39
    • Visa profil
Hej Charles
Ja, det tror jag också. Tycker bara det civila sammanhanget som jag nämnde innan var lite underligt formulerat. Men tack för svaret, då styrks min uppfattning om att det var pengar som man får för att klara sig, förmodligen för att ta sig hem.


Pia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna