ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Masmästare Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter  (läst 807 gånger)

2016-04-04, 18:01
läst 807 gånger

Utloggad brittao

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2019-07-06, 23:05
    • Visa profil
     Söker hjälp om detta par: Masmästare Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter från Norrbärke.
Om dem vet jag bara det som uppges i deras dotters dödsnotis, Orsa FI:2 (1775-1795) Bild 75 / sid 134. Dottern var Anna Larsdotter född 1708.
I dödboken:
  •     honska vara född 1708 i Norrbärke (har inte hittat ngn säker födelsenotis)
  •      hennes föräldrar var masmästaren Lars Persson och hans hustru Kerstin Larsdotter
  •      hon gifte sig 1734 med Per Ersson (Pulkinen)i Hamra. (finns verifierat i Orsa EI:2 (1701- 1774) Bild 29 / sid 49, hon skrevs som piga ibidem)
  •      de fick två barn, en son och en dotter som bägge överlevde sin barndom.
  •      hon dog 29 april 1782 och begravdes 13 oktober samma år på Hamra begravningsplats i Orsa Finnmark.
Föräldrarna Lars Persson och Kerstin Larsdotter i Norrbärke har jag gått bet på, men har hittat ett möjligt spår efter dem:
  • En vigsel 23 augusti 1703 med rätt namn på ett brudpar i Finnbo/Finbo: Norrbärke C:2 (1688-1704) Bild 111 / sid 107     
  • I Norrbärke AI:2 (1694-1704) Bild 202 / sid 191 finns en Lars Persson och en Kerstin Larsdotter i Finnbo/Finbo utan barn, det står att de finns i Orsa, kan det vara dom? På Lars Perssons rad står det soldat. Har letat efter dem i Orsa Finnmark utan resultat. Tyvärr saknas husförhörslängder för 1705-1730.
Kan föräldrarna ha levt i Orsa tidigt i sitt gemensamma liv och sedan flyttat tillbaka till Norrbärke? Har letat efter dem i Orsa Finnmark, eftersom Finbo i Norrbärke verkar vara en gammal finnbosättning. Har letat efter dottern Anna i Orsa födelsebok utan resultat.                                                                                             Har också hittat ett felaktigt spår:Det finns en födelseanteckning i Norrbärke 4 april 1708 för en Anna med en pappa som hette Lars Persson från Grottgården. Norrbärke C:3 (1705-1734) Bild 35/sid 31Gick vidare på den, men det var fel barn, dels stämde inte mamman och Anna i Grotgården verkar ha dött 1749. ”Min” Anna levde till 1782.Tar tacksamt emot info om detta Norrbärke-par.                                                                                                 

Hälsningar Britta

Har inte fått koll på skrivverktyget ännu, verkar smyga sig in html-saker i form av ett inklammrat sIze. Testar att sudda bort dem, kanske återkommer de.

 

2016-04-06, 12:08
Svar #1

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Britta,
Soldaten Lars Perssons änka Kerstin Larsdotter i Finnbo avled 6 maj 1725, se Norrbärke F:1, döde 1718-1750 (opag,bild 41 AD-online). Lars Persson ska enligt notisen ha avlidit 10 år tidigare, alltså ca 1715 och tillsammans hade de 3 barn. Han bör ha varit soldat vid Bergslags kompani av Västmanlands regemente (dit Söderbärke-Norrbärke-Grangärde socknar hörde).

Enligt marginalanteckningarna i husförhörslängden AI:2, 1694-17(04), uppslag 192 (bild 202 AD-online) var Lars Persson "Soldat i Grängisbergh" (höger marginal). Anteckningen i vänstermarginal "i Orβa" framför hans namn ser ut att ha gjorts tidigare i samband med att Lars Persson och hustun Kerstin Larsdotter skrevs in i längden, och kan möjligen avse en vistelse i Orsa innan han blev utroterad til soldat. Noteringen om att han blivit soldat är gjord med ljusare bläck. Makarna är upptagna under Per Hårds hushåll och tittar man i de två tidigare husförhörslängderna som ingår i AI:1, så framgår det att Lars Persson bör vara identisk med Per Larsson Hårds son Lars som döptes 31 oktober 1680 (C:1 p. 39r - AD online bild 45).

Om Lars Persson och Kerstin Larsdotter i Finnbo är rätt föräldrar till din anmor Anna Larsdotter i Orsa kan jag inte avgöra, men Finnbo var vid denna tid ett järnbruk med masugn så kopplingen till "masmästare" finns, som Annas far uppges ha varit i Orsas dödbok. Det är väl inte uteslutet att Lars Persson innan han blev utroterad som soldat hade arbetat som dräng vid masugnen. Någon finnbosättning var dock inte Finnbo vid denna tid, men noteringen om vistelsen i Orsa i marginalanteckningen vid Lars Persson i AI:2 är förstås intressant med hänsyn till din anmor Anna i Orsa.
 
 

2016-04-06, 14:33
Svar #2

Utloggad brittao

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2019-07-06, 23:05
    • Visa profil
Torsten, varmt tack för svar.

[/size]Det kan vara rätt föräldrar. Det blir lättare att utvärdera det med hjälp av de datum du tagit fram för Lars Persson och Kerstin Larsdotter. Ska titta närmare på familjen Hård. Och leta efter Kerstin i Söderbärke.[size=78%]

Såg att det stod något med Gränges... i Al:2 men lyckades inte tyda det. Men det var en viktig notering.
Att det står både "i Orsa och soldat" vid Lars Perssons namn är som du skriver intressant.


Har tidigare varit med om att personer "uppgraderas" i sina dödsnotiser. Kanske vill prästen vara snäll, kanske ger anhöriga fel uppgifter. I Los skrev en präst mästersmed om en gruvarbetare, och den prästen hade god kännedom om den avlidne.

2016-04-06, 17:29
Svar #3

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Britta,
Ja, jag håller med dig om att dödbokens uppgifter om sedan länge avlidna föräldrar kan ha förvrängts eller rent av vara felaktiga. Det gäller för övrigt också namnuppgifterna på föräldrarna, där det förekommer att man misstagit sig på patronymikonet eller att man retroaktivt lagt till ett släktnamn som aldrig kan beläggas ha använts av den tidigare generationen, men som upptagits av den avlidna eller hans/hennes syskon.


I det aktuella fallet, om Anna var dotter till soldaten Lars Persson i Finnbo, var hon ju själv bara ett barn yngre än 10 år när pappan dog ca 1715. Annas efterlevande barn i Orsa visste i så fall knappast så mycket om Annas föräldrar som var avlidna långt innan de ens var födda, men uppenbarligen hade Anna berättat för dem att hon var från Norrbärke, vad föräldrarna hette och att pappan hade arbetat vid ett masugnsbruk. 


Har du ställt frågan under Orsa socken, om någon Orsa-forskare känner till Anna Larsdotter och hennes härkomst? Jag tänker på Orsa-specialister som Stefan Jernberg och Torbjörn Näs som brukar besvara frågor under Orsa.

2016-04-06, 18:31
Svar #4

Utloggad brittao

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2019-07-06, 23:05
    • Visa profil
Torsten.
Har ännu inte målat upp familjen utifrån dina uppgifter och hunnit se att hon var så ung då pappan dog, men har ofta tänkt när jag läst personalia att det säkert finns många gissningar, framför allt med personer som kommer från andra socknar.


I dödsnotisen står att hon var gift i 11 år, änka 10 år, fått 3 barn och blev 53 år gammal. Men vad står det innan?
".... var 13 år då hon som ..... i församlingen gifte sig .... med soldaten Lars...."
Gifte hon sig som 13-åring? Eller var det bara så att hon kom till Norrbärke som 13-åring?
Kan du läsa det?


Har inte tagit frågan till Orsa, men det är en bra idé om jag inte kommer vidare. Men det får vänta till dess jag tittat ordentlig på tillgängliga uppgifter. Det är inte så populärt att fråga om samma sak på flera ställen i forumet.




2016-04-06, 18:44
Svar #5

Utloggad brittao

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2019-07-06, 23:05
    • Visa profil
Räknat utifrån prästens uppgifter borde hon varit 21 år vid giftermålet.

2016-04-06, 19:48
Svar #6

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Norrbärke F:1, döde 1718-1750, opag. (bild 41 AD online), avlidna 1725:
Chierstin Larβdotter if:n Finnbo född i Söderbärke, war 13. åhr då hon kom
hit i församb. Gifte sig sedan med soldaten Lars Pehrβon Hård,
och haft 3. st. barn. Warit gift i 11. åhr, änka i 10. åhr, stält sig ähr.
Död af håll d:n 6. Maji 1725, 53. åhr g. Begrofz Dnica S. S. Trinit.

Kerstin Larsdotters svärmor Anna Carlsdotter återfinns också i samma dödbok:

Norrbärke F:1, döde 1718-1750, opag. (bild 14 AD online), avlidna 1718:
"Anna Carlsdott:r ifrå Finnbo, var föd i Åβmansbo. Var gift
med Pähr Hård i Finbo 40 åhr, änkia 9 åhr. Hennes
siukdom var ålderdoms svaghet. Hon blef död
d. 28 Sept: 72 åhr. Hon begrofz Dnca XVII Trin."


2016-04-08, 11:34
Svar #7

Utloggad brittao

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2019-07-06, 23:05
    • Visa profil
Torsten, tack för kompletta översättningar av dödsnotiserna.
Hittade paret på ett annat ställe i Al:2, i Finnbo torp:Norrbärke AI:2 (1694-1704) Bild 191 / sid 181
Där skrev prästen "i Finnbo".


Bläddrar i arkiven för att hitta en säker källa som bekräftar att Anna Larsdotter i Hamra var deras dotter. Ännu utan resultat.
Har inte heller hittat någon av de andra två barnen som Kerstin Larsdotters dödsnotis berättar om.
Kyrkoräkenskaperna är tydliga med testamentspengarna, men inte på dopen.


Men uthållighet brukar ge resultat.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna