ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Pålsson  (läst 833 gånger)

2016-04-04, 10:31
läst 833 gånger

Utloggad Jan-Olov Sjölund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:50
    • Visa profil
     Jag söker mer information kring borgaren Nils Pålsson i Hudiksvall (min anfader):
 
Detta erhöll jag av en släktforskare för flera år sedan:
Hudiksvalls husförhörsböcker startar först 1752 och dop, död och vigsel år 1716. I Bergsjö A I:4 1741-65 återfinnas sonen Anders Nilsson med hustru Karin Persdotter under Yttre nr 1. Här fanns noterat födelse 1696 Sept. Kontrollerade hans vigsel och där står mycket riktigt att han var Nils Pålssons son i Hudiksvall. Beställde in mantalslängder och borgarlängder. Under tiden gick jag igenom dödboken sida för sida ( Hudiksvall C:1 1716-), men ingen Nils Pålsson kunde ses. Borgarlängden hade ingen Nils Pålsson, däremot fanns en fiskare som blev borgare 1715 vid namn Lars Nordvall han angavs död 1763 - kontroll av dödbok gav borgare och tillförne skeppare född i Hudiksvall 1694 i okt föräldrarna borgarfolk härstädes ( tyvärr inga namn) - kanske en broder till Anders? Enligt mantalslängd i GB läns landskontor EIb:4 1696 - den första som vi har och anger sig ha Hudiksvall med - fann jag Nils Pålsson gift och noterad med 1 piga på sidan 4248.I samma bok förekommer en jordelängd där anges Nils inneha 4 mål stadsjord á 24öre kmt tydligen värderat till 3 daler kopparmynt. Han förekommer därefter i följande mantalslängder gift:EIb:6 år 1697, EIb:10 år 98, EIb:12 år 99, EIb:15 år 1700, EIb:26 år 1703, EIb:46 år 08, EIb:57 år 12.I EIb:60 år 1713 finns han noterad gift och med en sonI EIb:66 år 1715 finns han med beteckningen Båtsman och han själv saknas. Hustru o son markerad.I EIb:68 år 1716 finns endast en Lars Nilsson noterad ingen mor eller så. I EIb:74 år 1719 förekommer han som Lars Nilsson Nordvall och gift ingen moder noterad. Lars Nilsson Nordvalls barn heter i tur o ordning Elisabet 20, Margareta 23, Olof 26 sedan dör hans hustru Barbro Hellberg och han gifter om sig med en tös från Idenors sn Elisabet Persdr. Alla de uppräknade dopvittnena till ovan barn kommer från Hudiksvall. I dödboken för Hudiksvall ( C:1 1716-01 sid 259) finns under år 1716 följande noterat:"Margareta O dr, Nils P:Enka - 45år den 19 febr."Svårtolkat vad står P för?? Pålsson/Persson? 1716 års mantal saknas hustrun så inte otroligt, vår. Till Bergsjö och dess dopbok för kontroll av dopvittnen till Anders Nordvall i Yttre*s barn.Margareta* 24 22/10 ; Anders Eriksson o hhu Brita Eriksdr Yttre ( nr 2), Johan Johansson Söråsen o pig Margareta Olofsdotter ibidem. Per 27 1/10; Erik Olofsson , Erik Giädda? o hhu Margareta Olofsdr pig Sigrid Persdr (husy) alla i YttreNils 29 9/8; Olof Persson o hu Yttre ( nr 4), Hans Andersson i Högen, Anders o pig Helena barnets moster.Kerstin 31 30/10 - svårläst Anders Andersson o hu Julia Ersdr..? Olof Persson o pig Kerstin Hansdr ifrån ?Brita 33 23/11; Erik Olofsson o hu Julia Larsdr Ingesarven sold Jonas Olofsson Ollonberg o Anders Ers dr Margareta ibidemKarin 36 18/5: Olof Ersson o hu Anna Larsdr, Lars Olsson i Söråsen son Olof o Anders Erssons i Yttre (2)dotter BritaAnders 38 6/4; Erik Persson, sold Olof Jonsson Hagel o dess hu Margareta Eriksdotter samt pig Anna Larsdr fr Östertanne.Sigrid 41 27/9; avs sold Olof Pålsson Böös o dhu Helena Olofsdr grannen Olof Perssons barn Nils o Anna. (OPerssons hustrus mor är Olof Påls dotter) ( Alla ursprung i Yttre 4)*Margareta heter första tösen, förr vanligt ge farmors namn till förstfödd flicka!Böös kan ju vara en kusin, fann hans vigsel med Helena 1720 tyvärr stod inte vem hans föräldrar var där. Hans änka Helena f 1696 19/3 hittade jag i Yttre år 1741-65Fann i Byn Yttre i det familjeregister som finns upprättat på sidan 290 en hänvisning på Olof till Yttre där fadern Pål Pålsson varit bonde på nr 4 sid 353. Han anges vara född 1660 i Jättendals sn i Hälsingland och gift med bondedottern här i Yttre Sigird Olofsdotter.Detta fann jag intressant - kan ju vara en bror tidsmässigt till vår Nils Pålsson.När jag börjar titta närmare på detta par Pål och Sigrid upptäcker jag att de två barn de får så står fadern som Pål Jonsson hittar även i kyrkoräkenskaperna att en Pål Jonsson i Yttre betalt brudhederspeng vid vigseln 1691 - här måste det vara något som är fel i registret och vårt hopp går om intet. Om man tar hans hustru Sigrid så är hennes föräldrar en Olof Pålsson född omk1630 och hans fader är en Pål Eriksson född omk 1600. Jag är nästan säker på att någon anknytning till Yttre 4 finns.Om man tittar i registret på Anders Nordvalls hustru anfäder så finns det inte vad jag kan se någon släktrelation till Yttre nr 4. Ovan är det många som har sitt ursprung i detta hemman. Om nu den Margareta O vi fann i Hudiksvalls dopbok är Nils Pålssons änka så kan det ju vara hon som är kopplad till Yttre 4, Sigrid o hon kan ju vara systrar.Jag är ledsen att det inte gick att finna något som kan knyta banden på ett säkert sätt. Det grundmaterial man behöver saknas, så tyvärr kan man inte dra några säkra slutsatser och Nils Pålssons anfäder är fortfarande okända.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna