ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mångshöjden i Gräsmarks sn  (läst 1925 gånger)

2016-04-03, 10:12
läst 1925 gånger

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Kan någon säkerställa eller avfärda mina funderingar om (med modern stavning) Mångshöjden, med äldre stavning Mongshöjden samt Mangshöjden?
 
Denna plats/by/gård finns inte med på kartorna nu. Benämningen försvann tydligen efter mitten på 1700-talet.
 
Som jag antar är det samma plats som Mangen/Mångens hemman i Gräsmarks sn, men att anta är en sak, att veta något helt annat.
 
Problemet är att Mangen finns även på andra sidan socken- och häradsgränsen, i Gunnarskog, och det varit lite diffusa begrepp om var platser har befunnit sig. Ibland har det lokaliserats på ena sidan gränsen för att nästa gång vara på andra.
 
Därför efterlyser jag klara besked om vart Mangshöjden/Mångshöjden fanns och vad det kallas nuförtiden.
 
Hemmanet har benämnts Mangen i alla fall från 1765 i kyrkböckerna, men i nutid ändrats till Mången. Officiella benämningar är en sak, vad benämningen egentligen varit är ibland något helt annat.

2016-07-09, 09:10
Svar #1

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Hej Ulf,

Ett försök att lokalisera platsen kan vara via lantmäteriets hemsida och deras historiska kartor.

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Historiska-kartor/

Bifogad pdf är från ortsnamns registret

http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/phpform/vrm1.php
Där Mångshöjden anges som by i Gräsmark Fryksdals härad.

Mvh
Mikael

2016-07-09, 21:55
Svar #2

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Om allt vore så enkelt är det ingen sak. Mångshöjden verkar vara ett inofficiellt officellt namn på en plats som länge kallats för Mången/Mangen.
 
Jag hoppades att någon hade klara belägg för att det är samma plats. Mångshöjden användes länge, men försvann bara i tidens dunkel.
 
Eftersom en gruva blivit uppkallad efter denna plats/by/gård så gäller det att ha klara belägg för att Mångshöjden är det som nu kallas för Mangen/Mången i Gräsmark.

2016-07-09, 22:53
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Google är vår vän. Här finns en bild från en utflykt till gruvorna vid Mångshöjden:
https://www.instagram.com/p/BFQ-8U8iiXR/?taken-by=klaralvdalens_folkhogskola
Man ser att det står Mångshöjden på en informationstavla.

Här finns en beskrivning med karta över vandringsleden Gruvrundan:
http://sunne.se/globalassets/upload/kultur_fritid/fritid/vandringsleder/vandringsled-gruvrundan.pdf
Man ser att gruvorna ligger söder om sjön Mången i Gräsmarks socken.

2016-07-10, 08:31
Svar #4

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Utan att någon kritik riktas gentemot respektive svarsställare så är det hårdfakta om transformeringen av Mångshöjden, eller kanske sammansmältningen, och Mangen till nuvarande Mången jag är ute efter.
 
Eftersom jag håller på och skriver om gruvorna vill jag ju få allt korrekt, det räcker inte med misstankar att Mongshögdsgrufvorna är den ene eller andra. Det gäller ju att säkert kunna identifiera.
 
Enligt Lantmäteriet är det Mangen/Mången platsen, där gruvorna är, kallats för. Mongshögd däremot förekommer hos Bergmästaren.
 
Inte blir det lättare av att socken- och häradsgränsen faktiskt har ändrats och att den varit flexibel i beskrivningarna. Även där gränsen inte ändrats har en och samma gruva varit på bägge sidor om den.
 
Mycket kan sägas, men problemet är ändock att säkert fastställa läget för Mångshöjden (för att avände en mer modern stavning) för att därmed fastställa de gamla gruvbenämningarna på respektive gruva.
 
Jag hoppades att någon kunde ha just den pusselbiten i sina forskningar och gjorde därför denna efterlysning. Nu när det börjat bli ordning på forumet igen efter den stora flytten så kanske....

2016-07-10, 13:24
Svar #5

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Hej Ulf,

Har du kontaktat jernkontorets bibliotek?

kanske kan det finnas något där då de har mycket info kring gruvor och bruk

2016-07-11, 15:27
Svar #6

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Jernkontorets arkiv har jag sneglat på, men fått intrycket att det så gott som enbart järn de har uppgifter om.
 
Jag håller på med koppargruvorna som därmed faller lite utanför deras ram. Bergmästarens arkiv finns det mycket i, men problemet är namnformen.
 
Visserligen finns det olikheter mellan husförhörs-, mantalslängder och Lantmäteriet, men så stor skillnad ska det inte vara. Det finns ju en plats, Mångshöjden, men det är på fel sida socken- och häradsgränsen för de gruvor jag misstänker.
 
Därför tänkte jag gå en genväg via detta forum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna