ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Persdotter  (läst 1186 gånger)

2016-04-03, 09:55
läst 1186 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:48
    • Visa profil
Min mm mm ff ff ff;s föräldrar var Joen Håkansson 1625-1706 och Kerstin Persdotter 1627-1702 från Koppramåla. Hon nämns ofta som (kloka gumman i Koppramåla)
-Mycket finns att läsa om henne,, uppgifter som är både fel och rätt antar jag. Finns det någon,, ,, Bo P. kanske som har korrekta uppgifter. Jag kommer inte heller vidare,, kanske det inte går,, jag är trots allt i början av 1600-talet,, men har någon något att tillföra?

2016-04-03, 12:22
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Kerstin Persdotter omnämns på flera ställen i domböcker, inte bara i Sevede, utan även i Östergötland (i bl.a. Ydre), eftersom hon hade gott rykte vida omkring. Att hon förekommer i domböcker beror på att hon bl.a. anklagades för häxeri och uppsöktes av lycksökare som sedan försökte baktala henne. Hon var i varje fall dotter till Per i Alsarp, Vena sn, vilket framgår av tingsprot. med Sevede härad HT 1663, då hennes bror Olof Persson fick fasta på gården efter att ha löst ut sina syskon. Fadern Per köpte Alsarp av Ingrid Svensdotter m.fl. i Julebo, Horns sn, och fick fasta 1628 2/5.

2016-04-03, 17:55
Svar #2

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:48
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna