ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn i centrala Göteborg under 1800-talets första hälft  (läst 1770 gånger)

2016-04-02, 15:48
läst 1770 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!

En pojke föddes i Göteborg 1835 - förmodligen i Gbgs Domkyrko, men blev skriven i Gbgs Garnisonsfs två dagar efter födseln enl flyttattest. Först står hans föräldrar som okända men senare har moderns namn blivit inskrivet i flyttattesten. (Ej hittad i någon fb.)

Modern var enl mtl 1835 "hushållerska" hos en änkling, men enl mtl 1836 står hon som "demoiselle" på en annan adress i Gbg och hon har då en piga. Där finns dock ingen markering att hon skulle ha något minderårigt barn boende hos sig. Modern dog i lungsot på hösten 1836 då sonen var ca 10 månader gammal.

Sonen dyker upp 18 år gammal, med förnamnen angivna, som fosterbarn hos en änka i centrala Göteborg i 1854 års mantalslängd . Denna änka hade sedan 1844 års mtl haft 1 minderårig pojke boende hos sig (förutom hennes egen son född 1833). Barnens namn är inte utskrivna utan de är endast markerade med streck efter modern/fostermodern. (Barnen var ju inte skattepliktiga som små.)

Frågor:
Kan han ha funnits hos modern 1836 (dvs i nov 1835, då någon månad gammal) trots att det inte finns några markeringar om detta i mtl?
Om så var fallet - vart kan han ha hamnat efter moderns död? Vilka barnhem fanns i centrala Göteborg vid den tiden t ex?
Eller kan modern själv ha ombesörjt ett fosterhem åt honom?
Kan han ha kommit till sin förmodade fostermor (änkan) innan 1844 (dvs i nov 1843) då han var åtta år?

De här frågorna är säkert svåra att besvara, men någon kanske kan tipsa om fler källor som jag kan söka i?

Jag har varit på Region- och stadsarkivet och kollat i några av fattigvårdens liggare, men där verkar barnen endast ha utpensionerats till olika socknar i Västsverige. Hittade inte något barn som var utplacerat inom staden Göteborg.

Tacksam för hjälp att komma vidare.

Mvh
Marianne

2016-04-05, 12:45
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag tror mig nu ha hittat svar på åtminstone en av mina frågor.

Under rubriken Barnhusbarn i Göteborg gav Jörgen Tollesson ett svar som går att hitta i Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-20:

"I C.R.A. Fredbergs Det gamla Göteborg står på sidan 578 i del I: 
 
Barnbördshuset har gamla anor. Redan 1789 upprättades nämligen en barnbördsavdelning vid Sahlgrenska sjukhuset, vilken uppläts på samma liberala villkor som det tidigare i Stockholm öppnade Allmänna Barnbördshuset. Och det förklarades uttryckligen i reglementet, att barnaföderskorna icke behövde vara försedda med prästbevis.
 
Enligt samma bok, sidan 554, låg det dåtida Sahlgrenska sjukhuset i Västra Nordstaden. 
 
Enligt Sveriges församlingar genom tiderna är födelser vid Götebors BB (och därmed avses säkert nämnda avdelning vid Sahlgrenska) 1782-1857 införda i Domkyrkoförsamlingens födelsebok."


Detta kanske kan förklara varför han först var införd i Gbgs Domkyrko fs (enl flyttattesten).

2016-04-05, 13:51
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Pojken kan möjligen tagits om hand av ett annat barnhus i Göteborg, nämligen det som drevs av Frimurare Barnhusdirektionen.

Lite om det barnhuset finns att läsa på sidan http://www.ostindiska.se/Arbetsuppgifter/barnhusbarn-1.htm

2016-04-06, 10:02
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Joel!

Jag upptäckte att jag ju har den boken hemma, så nu ska jag sätta mig och studera den.

Mvh
Marianne


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna