ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klenfeldt  (läst 1143 gånger)

2016-04-01, 20:36
läst 1143 gånger

Utloggad Mats Janson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:19
    • Visa profil
Under Släktnamn Silvertelning finns en tråd där även smedsläkten Klenfeldt diskuteras. Det gäller främst Hammarsmedsmästaren Jacob Pettersson Klenfeldt och hans fader Petter Didriksson Klenfeldt ifrån Västra Vitlanda, Tösse socken. I dessa inlägg sägs att Jacob var gift med en Helena Unge. I Tössbo Häradsrätt 1719 där Helena Unge begär att återfå ett flamländskt bordstäcke och ett randigt örngott, framgår dock att hon är gift med borgaren Bengt Jansson i Vänersborg. Jacob Pettersson Klenfeldt var gift med Sissela. Dom fick 4 barn i Tösse som jag hittat, Petter 1707, Katarina (Karin) 1710, Johan 1714 och Lisken (Elisabeth) 1717 (min ana). Hustru Sissela dör 1723. Jacob gifter om sig 1724 med Anna Krabbe. 1728 dör Jacob genom drunkning. Jacob hade syskonen Christoffer, Johan och Annika. Deras fader var Hammarsmedsmästaren Petter Didriksson Klenfeldt som dör 31 aug. 1712, i domböcker står 1711. Modern var Annika Gustavsdotter som dog på hösten 1717 enl. Kristinehamns rådhusrätt och magistrat AIa:32 (1718-1719) Bild 6.

2021-04-18, 20:55
Svar #1

Utloggad Karin Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-03-22, 20:55
    • Visa profil
Hej Mats


Här kommer ett sent svar på ditt inlägg som nu är mer än fem år gammal. Det har varit till stor hjälp. Jag har forskat runt bland Tösses befolkning i början av 1700-talet och har inte fått ihop historien kring Jakob Klenfelt. I mitt släktforskningsprogram har jag noterat två olika Jakob Klenfeldt, en J Pettersson K och en J Kristoffersson K. Dock har jag aldrig hittat dem båda två samtidigt på Vitlanda i mantalslängderna eftersom båda nämns i olika källor samtidigt. Jag  har blivit mer och mer fundersam kring just J Petterssons gifte med Helena Unge och deras dotter Katarina som inte går att hitta någonstans. Däremot passar ju Jakob och Sisselas dotter Karin väl i på beskrivningen och Karins syster Elisabet (Lisken) bor på Backen i Ånimskog tillsammans med henne. Jakob och Sissela är upptagna i mantalslängderna på Vitlanda och får barn under hela perioden. Jag satt här i går kväll och kom fram till det som du skriver men kom inte förbi alla påståenden om Petter P K och Helena Unge.  Jag har noterat Helenas flytt till Vänersborg, vilket nämns i mantalslängden. Sen hittar jag henne aldrig mer. Det stämmer ju väl med hennes gifte med en borgare där.

Hela historien kring Helena Unge och giftet med Jakob Pettersson Klenfeldt kommer från de domboksutdrag som är skrivna för Tössbo härad. Bevisligen har de fel i detta fall. Man skall ju alltid gå tillbaka till källan såsom du har gjort !


Tusen tack för hjälpen!
/Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna