ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datering av porträttpar  (läst 1936 gånger)

2016-04-01, 10:55
läst 1936 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej!
För ett par dagar sedan så blev jag medveten om två tavlor som funnits i släktens ägo en längre tid och en gång hängt i min farfars föräldrars hus. Genom att jämföra porträttlikhet mellan dem och andra personer i släkten så har jag fått misstanken att det rör sig om min farfars farfars föräldrar, hemmansägaren Jonas Jonsson (1806-1889) och hans hustru Kajsa Bryngelsdotter.


De gifte sig 1833 och bodde 1833-36 hos hans föräldrar i Skogen, Sillerud, Värmland, 1836-1873 i Hugnerud (uttalat Hognerud), Svanskog, Värmland och från 1873 till sin död på gården Taberud som finns i Östra Byn, Mo, Dalsland.
På baksidan av båda tavlorna står namnet Rudolf Larsson (jag är något osäker på om jag läst de första bokstäverna i efternamnet rätt).


Detta vet jag om det par jag misstänker att de avbildar och om tavlorna själva, nu undrar jag om man kan datera på ett ungefär när de tecknades på basis av deras klädstil och andra detaljer i dem (jag kan tillägga att deras höjd är ca 40 cm). Om man vet det så kan man ju sedan bekräfta eller avvisa min teori om personerna på dem.


mvh
Martin Nordling

2016-04-01, 16:50
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin!
Det är svårare att datera sådana här beskurna foton, då det blir mindre att gå på än ursprungsfotot. Att det är släktfoton, som har hängt på väggen är riktigt. Det var inte vilka personer, som helst som fick vara i sådana här fina ramar.
Att det är personer födda 1806 och vigda 1833, kan du utesluta.
Om vi börjar med kvinnans foto, så skulle jag tro att det är från ca 1870-1872 p g a  bl a hennes frisyr, där tyngdpunkten ligger nere mot nacken (I slutet av 1870, var tyngpunkten uppe på nacken.). Se gärna foto #13832 i Rötters Porträttfynd. Kvinnan ser ung ut ca 20-25, född ca 1850.
Mannens foto har jag lite svårare att datera, men det ser ut att vara ett 1870-tals foto. Kan han vara ca 35-40 år på fotot (Jag kunde se korten nyss, men nu är de borta när jag skriver detta) Hans kavajkrage verkar inte vara så stor, som de var i mitten av 1870-talet. (Jag ska se om jag hittar något kort att jämföra med i Rötters Porträttfynd)
Sådana här kort lät man förstora upp senare än de var tagna, så de behöver nödvändigtvis inte ha tagits samma år och inte samtidigt. Kan det ha varit Rudolf Larsson, som har beställt förstoringarna?
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2016-04-01, 18:06
Svar #2

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Tack för synpunkterna.
Dock vill jag klargöra att enligt min bedömning så rör det sig om teckningar (därav att jag postar dem under Målningar) som gjorts med kolpenna, även om det är så bra gjort att det kan se ut som fotografier. Jag misstänker att det är den på baksidan omnämnde Rudolf Larsson som har tecknat dem.


Det foto som du hänvisar till (#13832) kan jag ej hitta (börjar det med något annat än numret i rubriken?).
Kommer din uteslutning av att fotografier började komma först på slutet av 1840-talet?


Min farfars föräldrar hade alla sina förfäder i gränstrakten mellan Värmland och Dalsland (främst socknarna Gillberga, Långserud, Svanskog, Sillerud, Mo, Laxarby, Edsleskog och Åmåls landsförsamling), även om de själva kom att bo i Forshaga, Värmland. De flesta av dessa förfäder var självägande bönder så de borde ha haft vissa ekonomiska tillgångar.


Min gissning har varit att dessa porträtt skulle kunna ha gjorts på 1840-talet, men innan 1847 då de förlorade en 7-årig dotter. Men de skulle kunna ha gjorts något tidigare. 1836 så flyttade paret till svärfadern Bryngel Andersson, som nyligen blivit änkeman, och började bruka hans gård.


P.S. Jag insåg att jag glömde skriva att Kajsa Bryngelsdotter (den som jag misstänker är kvinnan på bilden) levde 1810-1888.

2016-04-01, 21:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om det är en teckning eller ett foto, så anser jag fortfarande att de visar ett par från 1870-talet. Det ser jag på frisyr och en del av deras klädsel.


Fotot jag nämner finns i Rötters Porträttfynd, som du hittar på Rötters förstasida; Faktabanken; Porträttfynd. Sök i spalten på vänster sida, skriv 13832. Lägg märke till att båda kvinnorna har en likadan dekoration på klänningslivet.


Kanske någon annan, som är bevandrad i målningar från 1840-talets första hälft kan avgöra när teckningen är gjord. Det finns ett foto av Jenny Lind från 1847, där hon har de tidstypiska kringlorna på sidorna av huvudet.


Lycka till med att finna vem paret är.
Ann-Mari Bäckman

2016-04-02, 15:58
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 03:29
    • Visa profil
Om Ann-Mari har rätt så torde det vara nästa generation. Vilka blir det då och kan du utesluta dem p g a du har andra bilder på dem?

2016-04-02, 16:24
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, jag har inga andra bilder av dem. Om du tänker på bildnumret jag hänvisar till, så är det för att jag ville att du skulle jämföra klädedräkten den kvinnan bär, med kvinnan på din bild.
Ann-Mari Bäckman

2016-04-02, 17:06
Svar #6

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Saken är den att min farfars farfar var ende sonen (och dessutom det yngsta barnet, född 1854) och det är bilden på honom som jag har sett som jag tycker liknar mannen på tavlan. Jag har ingen bra digitalisering av den bild jag har på honom, annars så skulle jag postat den redan. Jag får försöka fixa en snart.


Tack för alla synpunkter. Jag får väl motvilligt erkänna att bilderna verkar avbilda personer från tidigt 1870-tal, frågan är vilka de är och hur de kom i min släkts ägo. Jag har annars fått höra att det är några okända som förmodligen inte är släkt med oss.

2016-04-18, 21:08
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Jag har nu lyckats fixa en hyfsat bra digitalisering av bilder på min farfars farföräldrar.
Bilden på Karl Petter (1854-1929) verkar vara tagen omkring 1902 (pga andra personer på bilden som jag beskurit bort), medan hans första hustru Johanna (1853-1891) är fotograferad omkring 1880 då hon har sin förstfödde i knäet (född 1879-02-16).


Jag tyckte att Karl Petter liknade mannen på tavlan, men inte tillräckligt för att vara identisk. Jag är dock inte så bra på ansikten, så jag ställer frågan här:
Kan Karl Petter och Johanna vara paret på tavlorna? Åldersmässigt så verkar de i alla fall passa, även om jag inte tycker att de är tillräcklig lika (dessa bilder är de enda jag har på dem och således min enda bekantskap med deras utseende)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna