ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka är paret på fotot  (läst 1054 gånger)

2016-04-01, 10:07
läst 1054 gånger

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej
Undrar om någon känner igen detta par och kan delge mig vilka det är.. Tror de är från Bohuslän..
Tack på förhand
Ann-Britt

2016-04-02, 11:51
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Ann-Britt!


Du hade också ställt frågan i Facebook-gruppen Porträttfynd, men där berättat lite mer om tavlans ursprung. Jag minns inte vad du skrev där, men om fotot är inramat så här, så kan man starkt misstänka att personerna hör till familjen där det fanns/finns.


Det var inte så vanligt att man ser foton från den här tiden som kopior, utan de togs och behölls i hemmet. Jag antar att det är ett uppförstorat foto och då kan ursprungsfotot finnas någonstans.


Jag skulle tippa att kortet är taget kring 1880 p g a frisyr och klädsel. Då kan man fundera på hur gamla är paret på fotot. Kanske kring 40? Alltså födda ca 1840.


Hur kan du då gå vidare? Jo, genom att göra en släktforskning på den som ägt fotot och se om du hittar någon lämplig morförälder eller farförälder födda vid den här tiden.


Du kanske inte känner till att det finns ett ämne här i Anbytarforum, som heter Gamla Bilder. Där brukar jag "husera", men eftersom du nämnde att fotot var från Bohuslän och att du skulle lägga in det i AF, så såg jag din fråga.  :)
Ann-Mari Bäckman

2016-04-02, 12:15
Svar #2

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej
Vet inte mer och har inte skrivit mycket mer på Fb p g a att jag inte vet mer... som sagt tror de kommer från Bohuslän.. men tack för att du svarade o engagerade dig i frågan :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna